چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی

مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
دانلود مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
ادبیات و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت آموزشی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی

 

 

 
* با قیمت دانشجویی، ارزان و مناسب :)-** فایل منحصر به فرد، بصورت جامع و کامل و با منابع بروز و جدید خریداری کنید.*** این فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود.
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

نوآوری دانشگاهی 

نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 

 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است . 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  

بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

 

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22

مبانی نظری نوآوری دانشگاهی

2- 1- مقدمه 22

2-2-پیشینه پژوهش 22

2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22

2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22

شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27

تولایی (1387) 27

2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28

2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31

2-2-1-4- انواع نوآوری 34

2-2-1-5- فرایند نوآوری 37

شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38

2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39

2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39

2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40

2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40

2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41

2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41

2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42

2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46

2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48

2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55

2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58

2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61

2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

 

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65

2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65

2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66

2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68

منابع 72

منابع فارسی 72

منابع انگلیسی 78

 

 

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
 

 

 

 

 

 

  • خصوصی سازی در اصل ۴۴ قانون اساسی و نقش نظارت بر آن

    خصوصی سازی در اصل ۴۴ قانون اساسی و نقش نظارت بر آن مدیریت دولتی نوین نقش خصوصی‌سازی چالش‌های خصوصی‌سازی چالش‌های تجزیه و تحلیل خط ‌مشی خصوصی‌سازی دانلود مقالات رشته مدیریت خصوصی سازی در اصل 44 قانون اساسی و نقش نظارت…

  • پاورپوینت کتاب دستور زبان و ادبیات فارسی 2 تألیف حسن انوری و حسن احمدی گیوی

    پاورپوینت کتاب دستور زبان و ادبیات فارسی 2 تألیف حسن انوری و حسن احمدی گیوی پاورپوینت کتاب دستور زبان و ادبیات فارسی 2 تألیف دکتر حسن انوری و حسن احمدی گیوی پاورپوینت کتاب دستور زبان و ادبیات فارسی 2 تألیف…

  • بررسی سیستم های نانوالکترومکانیک و چالش های اساسی و تكنولوژیكی

    بررسی سیستم های نانوالکترومکانیک و چالش های اساسی و تكنولوژیكی سیستم های نانوالکترونیک تشدیدگر مكانیكی دانلود پایان نامه سیستم های نانوالکترومکانیک بررسی سیستم های نانوالکترومکانیک و چالش های اساسی و تكنولوژیكی دانلود پایان نامه مهندسی الکترونیک دانلود پایان نامه الکترونیک…

  • کاربرد فناوری نانو در تولید و استخراج نفت و گاز

    کاربرد فناوری نانو در تولید و استخراج نفت و گاز نانو ژل ها نانوسورفکتانت نانو در صنعت نفت کاربرد نانو در صنایع نفت و گاز تولید و استخراج از مخازن نفت و گازی کاربرد نانوفناوری در تولید و استخراج نفت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش خود شکوفایی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش خود شکوفایی مبانی نظری خود شکوفایی دانلود مبانی نظری خود شکوفایی پیشینه تحقیق خود شکوفایی ادبیات نظری خود شکوفایی فصل دوم پایان نامه خود شکوفایی مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود شکوفایی ادبیات و مبانی…

  • علل و پیامدهای بدحجابی و تاثیر پلیس در کنترل آن

    علل و پیامدهای بدحجابی و تاثیر پلیس در کنترل آن کنترل پدیده بد حجابی پایان نامه کنترل بد حجابی نقش مدیریت انتظامی در کنترل پدیده بد حجابی نقش مدیریت انتظامی بر کنترل پدیده بد حجابی پیشینه حجاب در ایران حجاب…

  • نحوه تبیین نظام اخلاقی و بررسی ارتباط آن با دین و حقوق

    نحوه تبیین نظام اخلاقی و بررسی ارتباط آن با دین و حقوق تبیین نظام اخلاقی انواع نظام های اخلاقی شیوه تبیین نظام اخلاقی تئوری‌ها و مکاتب اخلاق طبقه‌بندی علم اخلاق تعریف اصطلاحی اخلاق علم اخلاق از دیدگاه اندیشمندان اسلامی علم…

  • پرسشنامه بررسی ارتباط بین كیفیت خدمات بارضایتمندی و تبلیغات شفاهی از دیدگاه مراجعه کنندگان

    پرسشنامه بررسی ارتباط بین كیفیت خدمات بارضایتمندی و تبلیغات شفاهی از دیدگاه مراجعه کنندگان پرسشنامه كیفیت خدمات رضایتمندی مراجعه کنندگان پرسشنامه رابطه كیفیت خدمات بارضایتمندی پرسشنامه رابطه كیفیت خدمات با تبلیغات شفاهی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تراوش در بدنه سد

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تراوش در بدنه سد مبانی نظری پدیده تراوش در بدنه سد دانلود مبانی نظری پدیده تراوش در بدنه سد پیشینه تحقیق پدیده تراوش در بدنه سد ادبیات نظری پدیده تراوش در بدنه سد فصل دوم…

  • بررسی آزمایشگاهی اثر هندسه شکاف پایه پل و پایه های مجاور هم بر کاهش آبشستگی موضعی

    بررسی آزمایشگاهی اثر هندسه شکاف پایه پل و پایه های مجاور هم بر کاهش آبشستگی موضعی آبشستگی موضعی حجم حفره آبشستگی آبشستگی اطراف پایه پل کاهش و کنترل عمق حفره آبشستگی تعیین حجم و عمق حفره آبشستگی اطراف پایه پل…