مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدلهای استراتژیک مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدلهای استراتژیک مدیریت دانش

مبانی نظری مدلهای استراتژیک مدیریت دانش
دانلود مبانی نظری مدلهای استراتژیک مدیریت دانش
پیشینه تحقیق مدلهای استراتژیک مدیریت دانش
ادبیات نظری مدلهای استراتژیک مدیریت دانش
فصل دوم پایان نامه مدلهای استراتژیک مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدلهای استراتژیک مدیریت دانش
ادبیات و مبانی نظری مدلهای استراتژیک مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدلهای استراتژیک مدیریت دانش

 

 

 

 

چکیده 

مدیریت دانش به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب  می-شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند.  این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری های پویا قادر می-سازد. از آنجایی که امروزه، شهرها به ویژه کلان شهرها، کانون های اصلی جمعیت، اشتغال، اقتصاد، تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور هستند، رشد و بالندگی همه جانبه و مطلوب شهرها و کلان شهرها در آینده مشروط به برنامه ریزی، بودجه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت هدفمند امور و افزایش بهره وری دانش سازمانی و کارکنان شهرداری های به عنوان نهاد متولی این امور است. با انجام این پژوهش میتوان انتظار داشت که مدیران شهرداری تهران اولا بتواند سطح پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان خود را تشخیص دهند و از سوی دیگر راهی بهینه برای انتخاب استراتژی مدیریت دانش بیابند. نتایج این  پژوهش مختص شهرداری تهران نخواهد بود بلکه کلیه سازمانهایی که برای دانش سازمانی خود ارزش قائل هستند، از دستاوردهای نهایی، بهره مند خواهند شد.

 

جهت دستیابی به هدف  پژوهش که اولویت‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش می‌باشد، بر اساس مدل سلسله‌ مراتبی پیشنهادی، سه پرسشنامه بین مدیران و کارکنان شهرداری تهران توزیع گردید. پس از بررسی پایایی و روایی ابزار گردآوری داده‌ها  پژوهش، با استفاده از تکنیک DEMATEL  و ANP استراتژی‌های مدیریت دانش در سازمان شهرداری تهران مورد اولویت‌بندی قرار گرفت.

 

نتایج حاصل از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL در خصوص تعیین وزن معیارها و اولویت‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش بیانگر این است که حمایت مدیریت، مهم‌ترین معیار در انتخاب استراتژی‌های مدیریت دانش در شهرداری تهران می‌باشد. 

 

همچنین نتایج رویکرد تلفیقی حاکی از این است که بهترین استراتژی مدیریت دانش برای شهرداری تهران، استراتژی اجتماعی سازی می‌باشد بنابراین سازمان مورد بررسی باید ﺑﺎ اراﺋﻪی آﻣﻮزشﻫﺎ و ﻣﺸﻮقﻫﺎی ﻻزم، زﻣﻴﻨﻪی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲﺳﺎزی داﻧﺶ، ﻛﺎر ﺗﻴﻤﻲ، ﺗﺒﺎدل اﻓﻜﺎر، اﻳﺪهﻫﺎ، داﻧﺶ و اﻃﻼﻋﺎت، ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت، روشﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﻛﺎر، ﺧﻼﻗﻴﺖﻫﺎ و ﻧﻮآوریﻫﺎ را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزد.

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

تکنیک دیماتل

شهرداری تهران

استراتژی مدیریت دانش

تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای

 

 

 

 

 

مقدمه

در اقتصاد کشورهای پیشرو، موازنه میان دانش و سایر منابع، به نفع دانش تغییر یافته است؛ به گونه ای که دانش به عاملی تعیین کننده در زندگی حتی بیش از زمین، کار و سرمایه تبدیل شده است. یادگیری سازمانی یكی از مؤلفه‌های بحرانی در هوش سازمانی است كه به معنای توانایی حل مسائل و مشكلات آن سازمان می‌باشد. به این ترتیب یادگیری سازمانی منبعی راهبردی محسوب می‌گردد كه در تمام سطوح سازمانی ظاهر می‌شود و مهمترین راه برای بهبود سطح یادگیری سازمان نیز مدیریت دانش ضمنی کارکنان و تبدیل آن به دانش صریح میباشد. میتوان استراتژی دستیابی به مدیریت دانش را جزء ضروریات سازمانهای کنونی دانست زیرا از یک سو حوزه منابع انسانی آنها را در مقابل رقبا بی بدیل خواهد ساخت و از سوی دیگر میتواند بر سایر ابعاد سازمان همچون چابکی سازمان و یا کیفیت خدمات و عملکرد آن اثرگذار باشد (صمدیان و سیدعلوی، 1390) که این  پژوهش نیز در جهت انتخاب مناسب ترین استراتژی مدیریت دانش در سازمان طراحی شده است. 

 

 

 

 

 

 

  

 فهرست مطالب

 

 

فصل دوم بررسی مفاهیم و پیشینه پژوهش 9

2-1- مقدمه 10

2-2- سازمان‌های یادگیرنده و دانشی 10

2-3- مفهوم مدیریت دانش 12

2-4- الگوهای چهارگانه ایجاد دانش در هنگام تغییرات پروژه های سازمانی 15

ذخیره دانش 17

تحلیل و داده کاوی 17

انتقال و توزیع دانش 18

بکارگیری و رواسازی دانش 19

ارزیابی عملکرد مدیریت دانش 19

2-5- مفهوم سازی پیاده سازی مدیریت دانش 21

2-6- مبانی تئوریک مدیریت دانش 25

دانش چیست؟ 25

داده 26

اطلاعات 27

دانش 28

روابط داده، اطلاعات و دانش 29

عناصر دانش 29

تجربه 30

پیچیدگی 30

قضاوت و داوری 30

ارزش‌ها و باورها 31

2-7- ویژگیهای دانش 31

2-8- انواع دانش 34

2-8-1- انواع دانش از نظر نوناکا 34

2-8-2- انواع دانش از نظر جورنا 35

2-8-3-  انواع دانش از نظر ماشلوپ 36

2-8-4-  طبقه بندی بلاکلر از دانش 37

2-8-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 37

2-9- عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش 38

2-10- ارزیابی عملکرد مدیریت دانش 43

2-11- بررسی پیشینه پژوهش مدلهای استراتژیک مدیریت دانش 45

2-11-1- گروه‌بندی دانش بر مبنای استراتژی دانش 48

2-11-2- مدل كلی ساختار نظام‌های مدیریت دانش 48

2-11-3- مدل استراتژی مدیریت دانش میلتون 50

2-11-4- مدل استراتژی مدیریت دانش بنیادی در سازمان 52

2-11-5- مدل راهبردی مدیریت دانش 54

2-11-6- مدل استراتژی زنجیره‌دانش 56

2-11-7- مدل  استراتژی چهار حلقه‌ای مدیریت دانش 58

2-11-8- مدل استراتژی چند عاملی توسعه نظام‌های مدیریت دانش 59

2-11-9- مدل استراتژی چرخه حیات دانش 60

2-11-10- مدل استراتژی مدیریت دانش SECI 64

2-11-11- استراتژی مدیریت دانش کدگذاری و شخصی سازی (HANSEN ET AL, 1999) 67

2-12- جمع بندی 68

 

منابع و مآخذ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول    

جدول2- 1 تعاریف مدیریت دانش طی 15 سال اخیر (Wallace et al, 2011) 14

جدول2- 2 ـ دیدگاه‌های ارزیابی عملکرد مدیریت دانش (Chen et al, 2009) 20

جدول2- 3 کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 36

جدول2- 4 عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش حاصله از 14 شرکت 42

جدول2- 5 بازنگری مدلهای عملکردی مدیریت دانش (Andreeva & Aino, 2012) 44

جدول2- 6 تكنیك های كسب اطلاعات 61

جدول2- 7 ابزارهای انتقال دانش بر حسب میزان اشتراك گذاری (Jashapara, 2004) 62

جدول2- 8 مدل SECI تعامل دانش نهفته و صریح 64

 

 

 

 

 فهرست شکل ها و نموداره

شکل2- 1 سلسله مراتب دانش (رادینگ، 1383). 13

شکل2- 2 سلسله مراتب دانش 26

شکل2- 3 مدل مفهومی مدیریت دانش با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت (Bhatt, 2002) 39

شکل2- 4 پنج عامل کلیدی موفقیت برای مدیریت دانش از دیدگاه (Mertinez , 1998) 41

شکل2-5 ارتباط نوع مدیریت دانش و نوع دانش (Egbu et al, 2005) 47

شکل2-6 مدل ساختاری مدیریت دانش 49

شکل2-7 مدل میلتون 51

شکل2- 8 مدل مدیریت دانش بنیادی در سازمان 53

شکل2- 9 مدل راهبردی مدیریت دانش 54

شکل2- 10 مدل تکمیل شده زنجیره دانش 57

شکل2- 11 مدل چهار حلقه ای مدیریت دانش 58

شکل2- 12 چرخه پنج مرحله‌ای زندگی د انش 59

شکل2- 13 چرخه زندگی دانش 60

 

 

 

  • مقاله تجربه مرگ

    مقاله تجربه مرگ مرگ یاد مرگ فشار قبر تجربه مرگ دانلود مقاله تجربه مرگ سرزمین مطمئنه (نفس المطمئنه) سرنوشت ارواح مردگان در عالم برزخ سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه…

  • مقاله رشته مدیریت با عنوان فرهنگ سازمانی

    مقاله رشته مدیریت با عنوان فرهنگ سازمانی سازمان فرهنگ فرهنگ سازمانی Organizational culture دانلود مقاله رشته مدیریت با عنوان فرهنگ سازمانی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه…

  • مبانی نظری رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان

    مبانی نظری رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان مبانی نظری خودکارآمدی تحصیلی دانلود مبانی نظری خودکارآمدی مبانی نظری اهمال کاری مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی مبانی نظری تاثیر خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی اهمال کاری تحصیلی در…

  • دیه متفاوت و كفاره متساوى

    دیه متفاوت و كفاره متساوى دیه متفاوت دیه در اسلام كفاره متساوى نقش زمان و مكان در قصاص و دیه دانلود مقاله دیه متفاوت و كفاره متساوى سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش…

  • پاورپوینت سیستمهای اطلاعات مدیریت

    پاورپوینت سیستمهای اطلاعات مدیریت دانلود رایگان پاورپوینت سیستمهای اطلاعات مدیریت پاورپوینت سیستمهای اطلاعات مدیریت تحقیق سیستمهای اطلاعات مدیریت مقاله سیستمهای اطلاعات مدیریت سیستمهای اطلاعات مدیریت انواع اصلی سیستم ها در سازمان 4 نوع اصلی سیستم های اطلاعاتی سیستم های پردازش…

  • بررسی کاربرد ترکیب سیلیکای مزوپوری SBA-15 اصلاح شده با گروه‌های اتیلن دی آمین،جهت حذف برخی فلزات سنگین در محلول‌های آبی

    بررسی کاربرد ترکیب سیلیکای مزوپوری SBA-15 اصلاح شده با گروه‌های اتیلن دی آمین،جهت حذف برخی فلزات سنگین در محلول‌های آبی فلزات سنگین محلولهای آبی سنتز مزوپور سیلیکا گروه‌های اتیلن دی آمین نحوه حذف فلزات سنگین در محلولهای آبی دانلود پایان…

  • مبانی تئوریک مدیریت دانش

    مبانی تئوریک مدیریت دانش علل پیدایش مدیریت دانش تاریخچه پیدایش مدیریت دانش مبانی تئوریک مدیریت دانش فرآیند تكامل مدیریت دانش چرخه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه با موضوع مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc موضوعات پایان…

  • جزوه حقوق مدنی 3 قواعد عمومي قراردادها دکتر قاسم زاده

    جزوه حقوق مدنی 3 قواعد عمومي قراردادها دکتر قاسم زاده جزوه حقوق مدنی 3 قواعد عمومي قراردادها دکتر قاسم زاده رفتن به سایت اصلی جزوه حقوق مدنی 3 - قواعد عمومي قراردادها- دکتر قاسم زاده به تعداد 45 صفحه pdf…

  • جرایم و بزهکاری اطفال و نوجوانان در ترکیه و بررسی علل آنها

    جرایم و بزهکاری اطفال و نوجوانان در ترکیه و بررسی علل آنها عوامل بزهکاری اطفال کار تحقیقی بزهکاری اطفال پایان نامه بزهکاری اطفال عوامل بزهکاری اطفال در ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ترکیه مهمترین جرایم اطفال و عوامل آنها در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهکارهای مبارزه با فساد اداری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهکارهای مبارزه با فساد اداری مبانی نظری راهکارهای مبارزه با فساد اداری پیشینه تحقیق در مورد راهکارهای مبارزه با فساد اداری مبانی نظری در مورد راهکارهای مبارزه با فساد اداری چارچوب نظری راهکارهای مبارزه با…