مبانی نظری ارزیابی شیوه های پرداخت پاداش در سازمانها

مبانی نظری ارزیابی شیوه های پرداخت پاداش در سازمانها

استراتژی های پاداش
مدیریت پاداش کارکنان
روشهای متداول پرداخت پاداش به مدیران
تاثیر اثربخشی استراتژی پاداش در سازمان
ارتباط سیستم ارزیابی عملکرد با پاداش
عوامل اثر گذاری برخط مشی های مدیریت پاداش
ارزیابی روشهای پرداخت پاداش در شركت پارس خودرو
مبانی نظری شیوه پرداخت پاداش
مبانی نظری شیوه پرداخت پاداش در سازمان
شیوه های پاداش دهی در ایران

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مديريت

مبانی نظری ارزیابی شیوه های پرداخت پاداش در سازمانها

 

 

 

 

 

 

 

هدف از این پژوهش ارزیابی شیوه های پرداخت پاداش در سازمانها و شرکتها با مطالعه موردی شرکت پارس خودرو بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.

 

 

 

 

 

چکیده
فلسفه پرداخت پاداش را بطور خلاصه و براساس اصول می توان ایجاد یا تقویت انگیزه در افراد به منظور تحقق اهداف سازمان (شرکت) دانست. بر این مبنا جوهره پاداش هدف گرفتن انگیزش در افراد است و از آنجا که انسان موجودی با شعور، مقایسه گر و منفعت محور است فرآیند تحریک انگیزش در او فرآیندی آگاهانه و قابل تحلیل است. در صورتی که پرداخت و اعطای پاداش به افراد بر اساس ملاک و معیار روشن و شفافی انجام نشود و ابهام در آن زیاد باشد، احتمال ناکارآمدی و بی تأثیر بودن آن و یا حتی تبدیل شدنش به ابزاری ضد انگیزش افزایش می یابد. بنابراین تعیین ملاک های روشن و قابل اندازه گیری در اثربخشی سامانه پاداش نقش بسیار مهم و حیاتی دارد

 

 

 

.در این تحقیق به «ارزیابی روشهای پرداخت پاداش در شرکت پارس خودرو» پرداخته شد و بدین منظور با تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه که براساس مدل مدیریت پاداش برپایه ملاک (EBRM) طراحی شده بود، سامانه کنونی پرداخت پاداش این شرکت، مورد آزمون قرار گرفت.شایان ذکر است که این پژوهش در پی شناخت و تجزیه و تحلیل سامانه پاداش شرکت، تعیین ضابطه مند یا غیر ضابطه مند بودن آن و نیز علمی یا سنتی بودن سامانه پاداش و سایر موارد مربوط به طراحی و اجرای سامانه پاداش نیست، بلکه محور این پژوهش همانطور که در عنوان آن هویداست ارزیابی شیوه کنونی پرداخت پاداش براساس مدل اثربخشی سامانه پاداش است.  

 

 

در اين تحقيق تلاش شد شيوه‌هاي مختلف پاداش‌دهي بر مبنای مدل چارچوب مدیریت پاداش برپایه ملاک (EBRM) در شرکت پارس خودرو بررسي شود.

 

 

نتایج تحقیق مشخص کرد که روشهای کنونی پاداش دهی در این شرکت اثربخش نبوده و تدوین سامانه جدید پاداش بر اساس استراتژی پاداش نشأت گرفته از استراتژی کسب و کار، بر پایه ملاکهای روشن و قابل اندازه گیری و با استفاده از نظرات مدیران و کارکنان لازم است. همچنین لزوم به رسمیت شناساندن پاداش های درونی و پاداش های غیر نقدی برای کارکنان، جلوگیری از یکنواخت شدن پاداش ها، توجه به نیازهای کارکنان در پاداش ها، اعطای امکان انتخاب نوع پاداش در سطوحی خاص، شناسایی و تعریف پاداش های معنوی (درونی)، تعریف ابزارهای متناسب تنبیه به عنوان حلقه مکمل سامانه پاداش، قراردادن برخی از تسهیلات و امکانات کنونی شرکت در طیف پاداشهای غیر نقدی و استفاده از ذهنیت مثبت غالب در شرکت درباره مقوله پاداش به عنوان پتانسیلی خوب برای اجرای اصلاحات سازمانی از نتایج این تحقیق است. 

 

 

 

واژگان کلیدی:
پاداش ، استراتژي پاداش ، سامانه پاداش ، ارزيابي عملكرد ، انگيزش‌ ، اثربخشی
 

 

 

 

-مقدمه
درباره هدایت و رهبری در سازمان سخن بسیار گفته شده است … به عبارت ساده رهبری فرآیندی است که ضمن آن مدیریت سازمان می کوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباطی مؤثر انجام سایر وظایف خود را در تحقق اهداف سازمانی تسهیل کند و کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظایفشان ترغیب کند. از این رو رهبری در مفهوم سازمان آن به عنوان جزئی مجزا و مستقل از مدیریت مطرح نبوده، بلکه یکی از وظایف عمده و اصلی آن به شمار می آید، هر مدیری علاوه بر وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل، باید انجام این وظیفه یعنی هدایت افراد سازمان را نیز عهده دار گردد. (الوانی، 1379 ؛ 137-138)

 

 

برای جامه عمل پوشانیدن به تصمیمات و حفظ آنها، مدیر باید این آمادگی را داشته باشد تا کسانی را که این برنامه ها را اجرا می کنند و در درون ساختار سازمانی به کار مشغول هستند، تشویق و تایید کند … از آنجا که اجرای برنامه ها وقت گیر است، انگیزش اهمیت پیدا می کند، زیرا باید افراد را تشویق کرد که به هدف های شرکت توجه کنند. (اعرابی، 1385 ؛ 135)با توجه به اینکه سامانه مدیریت پاداش  یکی از ابزارهای عمده در ایجاد و حفظ انگیزه افراد است، در اين تحقيق تلاش خواهد شد تا با مطالعه موضوع پاداش در یک شرکت تولیدی صنعتی ، كارآيي سامانه مدیریت پاداش، شيوه‌هاي مختلف پاداش‌دهي و همچنين ملاكهاي انتخاب شيوه اعطاي پاداش‌ها، به منظور ایجاد انگيزه بيشتر در کارکنان بررسي شود.

 

 

 

بیان مسألهاهميت ايجاد انگيزه در كاركنان هم به عنوان يكي از مهارتهاي مهم مديريتي و هم به عنوان عاملي مهم و موثر در افزايش كارايي، امروزه امري بديهي و روشن براي دست‌اندركاران مديريت و صاحبان كسب و كار در بخشهاي مختلف است اما به نظر مي‌رسد هنوز انگيزش مطلوب بخصوص در كشور ما، مشكلی جدي است كه علت آن، نه در ادراك اهميت و ضرورت موضوع بلكه در شيوه‌هاي بكارگيري و اجراي روش‌هاي موفق ايجاد انگيزه است.بطوري كه در موارد بسيار زيادي مشاهده مي‌شود كه مديران با وجود درك كامل و روشني از اهميت موضوع انگيزش مطلوب در ميان كاركنان خود از روشهايي براي اين امر استفاده مي‌كنند كه به دليل نگاه سطحي و يا سنتي به موضوع هر چند در وهله اول بوجود آورنده انگيزه بيشتر در كاركنان به نظر مي‌آيند اما نهايتاً «ضد انگيزه» شده و موجب سردرگمي و كاهش كارآيي آنان مي شود.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم؛ مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین    17
2-1- مقدمه    18
2-2- اهداف مدیریت منابع انسانی    18
2-2-1- هدفهای اجتماعی    18
2-2-2- هدفهای سازمانی    18
2-2-3- هدفهای عملیاتی    19
2-2-4- هدفهای فردی    19
2-3- جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی    19
2-4- رابطه پاداش و انگیزش    20
2-5- تعريف انگيزش    22
2-6- نشانه‌هاي انگيزش    23
2-7- نظريات انگيزشي    23
2-7-1- نظريه‌هاي محتوايي    23
2-7-2- نظريه‌هاي فرآيندي    28
2-8- انواع پاداش    33
2-8-1- پول    33
2-8-2- مزایا    34
2-8-3- مزایای غیرنقدی    34
2-8-4- پاداش درونی    34
2-8-5- پاداش بیرونی    35
2-8-6- نکاتی درباره اعطای پاداش درونی و بیرونی    36
2- 9- ارزیابی عملکرد و پاداش    37
2-9-1- تعریف ارزیابی عملکرد    37
2-9-2- خطاهای ارزیابی عملکرد    38
2-9-3- روشهای ارزیابی عملکرد    38
2-9-4- ارتباط سیستم ارزیابی عملکرد با پاداش    38
2-9-5- مدل جامع رابطه بین پاداش و عملکرد    40
2-9-6- فرایند مبادله    43
2-10- مبانی اعطای پاداش    44
2-10-1- عضویت در سازمان    44
2-10-2- حضور در سازمان    45
2-10-3- عملکرد    45
2-10-4- ارشدیت    46
2-10-5- تخصص    46
2-10-6- دشواری کار    46
2-10-7- قضاوت و تصمیم گیری    46
2-11- سیستمهای پاداش    47
2-11-1- محرمانه بودن پرداخت    47
2-11-2- سیستمهای پرداخت مشارکتی    48
2-11-3- سیستمهای پاداش قابل انعطاف    48
2-12- مدیریت پاداش کارکنان    49
2-12-1- اهداف مدیریت پاداش    49
2-12-2- مدل مدیریت پاداش کارکنان    49
2-12-3- عوامل اثر گذاری برخط مشی های مدیریت پاداش    51
2-13- ویژگیهای سیستم پاداش مؤثر    52
2-13-1- اهمیت    52
2-13-2- انعطاف    53
2-13-3- فراوانی(دفعات)    53
2-13-4- آشکاری    53
2-13-5- توزیع منصفانه    54
2-14- برخی دلایل ناکام بودن پرداخت پاداش    55
2-14-1- چرا غالبا پاداشها ایجاد انگیزه نمی کنند؟    55
2-14-2- چرخه معيوب    56
2-15- سیستمهای مشوق    57
2-16- برخی روشهای متداول پرداخت پاداش به مدیران    58
2-16-1- روشهای سنتی    58
2-16-2- روش های تعدیل شده    61
2-16-3- شیوه های متداول اعطای پاداش به مدیران شرکتها در ایران    62
2-17- چارچوبی برای مدیریت پاداش برپایه ملاک(EBRM)    63
2-18- نگاهی به وضع کنونی پرداخت پاداش در شرکت پارس خودرو    68
2-19- خلاصه فصل    69

 

منابع تحقیق   

 

    

 

 

 

فهرست جدول ها
جدول 2-1- میزان استفاده از ارزیابی عملکرد در سازمانها    39
جدول 2-2- شیوه های پاداش دهی در ایران    62
جدول 2-3- روشهای استفاده شده توسط پاسخ دهندگان به تحقیق سایت ای ریوارد درباره ارزیابی اثربخشی پاداش    63
جدول 2-4- مؤلفه های مدیریت پاداش برپایه ملاک (EBRM)    66
جدول 2-5- اهداف پاداش و ضوابط موفقیت    67
 

 

فهرست شکلها و نمودارها
شکل2-1- نارضایتی های ناشی از یک سیستم پرداخت    20
شکل2-2- مقايسه تئوري‌هاي محتوايي انگيزش    28
شکل2-3- فرآیند ذهنی نظریه برابری    30
شکل 2-4- مدل پورتر و لاولر    41
شکل2-5- مدل مدیریت پاداش کارکنان    51
شکل 2-6-عوامل اثرگذار بر خط مشی های مدیریت پاداش    52
شکل2-7- چرخه معيوب عدم توجه به منافع مدير    57
شکل2-8- چارچوب مدیریت پاداش برپایه ملاک (EBRM)    65
 

 

  • رویکرد حقوق کیفری ایران به عدم رعایت حجاب و پوشش

    رویکرد حقوق کیفری ایران به عدم رعایت حجاب و پوشش بدحجابی از نگاه حقوق جزا و جرم شناسی پوشش نامناسب افراد از نگاه حقوق جزا و جرم شناسی بررسی حقوقی عدم رعایت حجاب شرعى پایان نامه حجاب شرعى پایان نامه…

  • فایل های pdf درس حفاظت پیشرفته در سیستم های قدرت دکتر صادقی راد

    فایل های pdf درس حفاظت پیشرفته در سیستم های قدرت دکتر صادقی راد فایل های pdf درس حفاظت پیشرفته در سیستم های قدرت دکتر صادقی راد رفتن به سایت اصلی فایل های pdf درس حفاظت پیشرفته در سیستم های قدرت…

  • سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها و روشهای پرداخت پاداش به آنها

    سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها و روشهای پرداخت پاداش به آنها سیستم پاداش در سازمانها سیستم پاداش دهی در سازمان سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی انواع پاداش در مدیریت منابع…

  • پایان نامه رشته صنایع غذایی با عنوان کارخانه قند ورامین

    پایان نامه رشته صنایع غذایی با عنوان کارخانه قند ورامین پیشینه قند سازی در ا یران دانلود پایان نامه قندسازی دانلود پایان نامه کارخانه قند دانلود پایان نامه رشته صنایع غذایی دانلود پایان نامه کارخانه قند ورامین رفتن به سایت…

  • پایان نامه کارشناسی رشته حقوق با عنوان توصیف و ویژگی های علم فقه

    پایان نامه کارشناسی رشته حقوق با عنوان توصیف و ویژگی های علم فقه علم فقه استقلال فقهی فقه در قرآن معرفت شناسی و مبانی فقه دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق با عنوان توصیف و ویژگی های علم فقه خرید…

  • روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی

    روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی روشهای ازدیاد برداشت روشهای ازدیاد برداشت نفت روشهای حرارتی ازدیاد برداشت نفت روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی روشهای ازدیاد برداشت در مخازن شکافدار دانلود پایان نامه ازدیاد برداشت نفت دانلود پایان نامه كارشناسی…

  • پاورپوینت کاربرد تحلیل محتوا ارشد علوم اجتماعی

    پاورپوینت کاربرد تحلیل محتوا ارشد علوم اجتماعی پاورپوینت کاربرد تحلیل محتوا ارشد علوم اجتماعی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کاربرد تحلیل محتوا ارشد علوم اجتماعی به تعداد 83 اسلاید قابل ویرایش مناسب دانشجویان ارشد و دکتری گرایش های علوم اجتماعی…

  • نقش تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران در رضایت شغلی کارکنان

    نقش تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران در رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی هوش عاطفی مهارتهای ارتباطی اثربخشی ارتباطات رهبری تحول آفرین رضایت شغلی کارکنان مهارت ارتباطی مدیران شاخص های مهارت ارتباطی مدیران تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران و…

  • بررسی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های بیمه

    بررسی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های بیمه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت بیمه موفقیت در مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت ارتباط با مشتری در بیمه عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت ارتباط…

  • Universal Human Rights in Theory and Practice مربوط به درس متون پیشرفته حقوقی

    Universal Human Rights in Theory and Practice مربوط به درس متون پیشرفته حقوقی Universal Human Rights in Theory and Practice مربوط به درس متون پیشرفته حقوقی رفتن به سایت اصلی  Universal Human Rights in Theory and Practice مربوط به درس…