عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن

عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن

عملکرد شغلی
عملکرد شغلی کارکنان
عوامل موثر بر عملکرد شغلی
اهمیت نیروی انسانی در سازمان
مدل نظری عملکرد شغلی کارکنان
تحقیق عملکرد شغلی کارکنان

رفتن به سایت اصلی

دانلود تحقیق رشته مدیریت

عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن

 

 

 

 

 

 

عوامل موثر بر عملکرد شغلی

عملكرد هر شخص ناشی از دو پدیده است: اول ویژگیهای خود فرد، دوم ویژگیهای محیط كار وی. یعنی عملكرد فرد تابعی از حاصلضرب سه عامل توانایی، مهارت و تلاش و كوشش فرد و بالاخره پشتیبانی های محیطی است. كه این عامل به دو نوع پشتیبانی اطلاق می شود: پشتیبانهای فیزیكی (ساختار سازمانی، تسهیلات كاری، پشتیبانیهای مالی و نظیر آن) و پشتیبانی‌های روانی (حمایت های روانی و پشتیبانهای لازم رفتاری و سازمانی و نظیر آن) (زندی ، 1390).

 

رابینز عوامل موثر بر عملكرد را در 5 طبقه قرار داده:

1- معیارها و مبنایی كه مدیر برای انجام ارزیابی عملكرد كاركنان انتخاب می كند.

2- بازخورد مداوم: كاركنان دوست دارند كه بدانند چگونه كار می كنند.

3- هرچه قدر تعداد ارزیابان افزایش یابند (ارزیابی گروهی) احتمال دستیابی به اطلاعات دقیق بیشتر است.

4- اگر ارزیابان با تجربه باشند احتمال خطای ارزشیابی كمتر است.

5- اگر اهداف مبهم باشد یا معیارهای اندازه گیری نیل به هدف مبهم باشد و اگر كاركنان مطمئن نباشند كه تلاش آنها منجر به ارزشیابی رضایت بخش می شود، پایین تر از سطح مطلوب كار خواهند كرد (رابینز،  1389).

 

در پژوهشی كه توسط گینودو انجام شد عواملی كه به وسیله آن می تواند بر تعهد سازمانی افراد تأثیر قابل توجهی بگذارد عبارتند از:

1- تأكید بر مأموریت و ارزشهای سازمان

2- تأكید بر استمرار و بهبود كیفیت محصول

3- درگیر كردن و دخالت كردن كارمندان

4- حذف موانع كار

5- ارزشیابی كار و اعلام نتایج

6- تقدیر از موفقیت كارمندان (زندی ،1390).

 

عملکرد فردی به عنوان پیشینه ای از دستاوردهای شخص یا ثبت کارهای انجام شده توسط شخص تعریف شده است (آرمسترانگ ،1380). مدل‌های کمی، توسط محققان برای سنجش عملکرد افراد توسعه یافته است (براتون و گولد ،1999). مدلی از عملکرد را با استفاده از سه متغیر ارائه کردند: این سه متغیر شامل دانش، مهارت‌ها و استعدادها  بودند که هر کارگری باید آنها را داشته باشد. همچنین تووی  در سال 2001 مدلی از عملکرد را ارائه داد که شامل داده، فرآیند و ستاده بود. داده ها دربرگیرنده دانش، مهارت ها و تخصص کارگر می‌شود. فرآیند ها به رفتار در طول ساعت های کاری برمی گردد، و ستاده محصولات خاص تولید شده توسط هر کارگر است که قابل اندازه گیری می‌باشد. این سه سطح با هم عملکرد  را موجب خواهند شد. ارزیابی عملکرد که به عنوان ابزاری برای سنجش عملکرد شغلی کارکنان بکار می‌رود، به صورت همزمان دو هدف را در نظر می گیرد: توسعه یا رشد کارکنان  و بهبود عملکرد سازمانی. هدف مدیریت عملکرد، بهبود عملکرد سازمانی با استفاده از توسعه عملکرد افراد و تیم ها است (جعفری،1393).

 

عملکرد انسانی تحت تآثیر فاکتور‌های زیادی قرار دارد. که شامل عملکرد فعالیت های تعیین شده، و همچنین قابلیت‌ها و انگیزش‌ها برانگیخته شده در افراد برای عملکرد است. همچنین شامل فعالیت‌های مدیریتی است که بر روی قابیت‌ها و توانایی‌های کارکنان و انگیزش آنها تأثیر دارد، مثل ساختار سازمانی و محیطی که عملکرد درون آن صورت می‌گیرد. بسیاری از این فاکتور‌ها باید هماهنگ کار کنند تا عملکرد انسانی بهینه شود. این پژوهش بر این اساس قرار دارد که عملکرد یک فرد در سر کار بستگی به حدی دارد که او عضو یک اجتماع عملگرا است (تیگلند ، 2000).

جامعه یا گروه عملگرا مفهوم جدیدی در مدیریت به شمار نمی‌رود. در طول قرون وسطی و در رم باستان کارگران معادن، سفالگرها، بنّاها و سایر صنعتگران ساختارهای اجتماعی مبتنی بر دانش را به وجود آوردند تا در مورد مسائل رایج بحث کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند، عقاید جدید را کشف کنند، ابزارهای جدید بسازند و در زمینه انتشار عقاید کار کنند. اجتماع (گروه یا جامعه یا گروهی از افراد که با هم کار می‌کنند) در بطن مطالعات مربوط به کارآموزی‌های سنتی ایجاد شد. کارآموزی معمولا به عنوان یک رابطه بین استاد و شاگرد شناخته شده است (تیگلند،2000).

ونگر و همکاران (2002) بیان کردند که اجتماع‌های عملگرا با هم در ارتباط دارند ، همچنین غیر رسمی و خود مدیریت اند و با اهداف گوناگونی به وجود می‌آیند. برای مثال یک پژوهش که در مرکز کیفیت و بهره‌وری آمریکا صورت گرفت نشان داد که هدف از پدید آمدن این جوامع چهار عامل است:

 1- کمک به افراد دیگر در حل مسائل روزمره کاری

 2- ایجاد و گسترش مجموعه ای از بهترین فعالیت‌ها و اعمال

 3- ایجاد و توسعه ابزارها، بینش‌ها و رویکردهای مورد نیاز افراد در زمینه وظایف

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1- مقدمه

2-8- عملکرد شغلی

2-8-1- اهمیت نیروی انسانی در سازمان

2-8-2- تعاریف عملكرد شغلی

2-8-3- عوامل موثر بر عملکرد شغلی

2-9- پیشینه پژوهش

2-9-1- تحقیقات داخلی 30

2-9-2- تحقیقات خارجی 31

2-10- خلاصه و جمع بندی 32

2-11- مدل نظری پژوهش 33

منابع

منابع فارسی

منابع انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارایی و انواع آن

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارایی و انواع آن مبانی نظری کارایی و انواع آن ادبیات و مبانی نظری کارایی و انواع آن پیشینه تحقیق کارایی و انواع آن دانلود پیشینه تحقیق کارایی و انواع آن دانلود مبانی نظری کارایی…

  • چیستی و چگونگی مدل تحلیل پوششی داده ها در بررسی ارزیابی عملکرد

    چیستی و چگونگی مدل تحلیل پوششی داده ها در بررسی ارزیابی عملکرد مفهوم کارایی و انواع آن ابعاد ارزیابی عملکرد انواع کارایی از نظر فارل تفاوت بهره وری و کارایی روش های تحلیل نسبت اندازه گیری کارایی به روش تحلیل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کسب و کار الکترونیک

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کسب و کار الکترونیک پیشینه تحقیق کسب و کار الکترونیک مبانی نظری کسب و کار الکترونیک دانلود پیشینه تحقیق کسب و کار الکترونیک دانلود مبانی نظری کسب و کار الکترونیک مبانی نظری و پیشینه تحقیق…

  • پاورپوینت فصل سوم کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری تألیف دکتر مهدی مرادی و نعیمه بیات

    پاورپوینت فصل سوم کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری تألیف دکتر مهدی مرادی و نعیمه بیات پاورپوینت فصل سوم کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری تألیف دکتر مهدی مرادی و نعیمه بیات با عنوان مروری بر پردازش اطلاعات و سیستم های برنامه…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب و پوشش اسلامی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب و پوشش اسلامی مبانی نظری حجاب و پوشش اسلامی پیشینه حجاب و پوشش اسلامی دانلود مبانی نظری حجاب و پوشش اسلامی پیشینه تحقیق حجاب و پوشش اسلامی ادبیات نظری حجاب و پوشش اسلامی فصل…

  • بررسی استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی در برق منطقه ای آذربایجان

    بررسی استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی در برق منطقه ای آذربایجان پایان‌نامه erp پایان‌نامه برنامه ریزی منابع سازمانی پایان‌نامه پیاده سازی erp در سازمان مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی ERP در صنعت تولید برق روش پیاده سازی ERP در…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر رویکرد استراتژیک بر مدیریت فرآیند کسب و کار در عملکرد مالی و غیر مالی

    پرسشنامه بررسی تاثیر رویکرد استراتژیک بر مدیریت فرآیند کسب و کار در عملکرد مالی و غیر مالی پرسشنامه رویکرد استراتژیک پرسشنامه مدیریت فرآیند کسب و کار پرسشنامه عملکرد مالی و غیر مالی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

  • مبنای تحلیلی و روایی لزوم رفع ابهام از مورد معامله بر اساس قواعد فقهی

    مبنای تحلیلی و روایی لزوم رفع ابهام از مورد معامله بر اساس قواعد فقهی ابهام در معامله رفع ابهام از مورد معامله مبانی لزوم رفع ابهام از مورد معامله جهل نسبت به مورد معامله شرایط عوضین در عقد بیع شرایط…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت مبانی نظری خشونت دانلود مبانی نظری خشونت پیشینه تحقیق خشونت ادبیات نظری خشونت فصل دوم پایان نامه خشونت مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت ادبیات و مبانی نظری خشونت رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • تشریح مفهوم رضایت مشتری و شاخص های آن در سطح بین المللی

    تشریح مفهوم رضایت مشتری و شاخص های آن در سطح بین المللی مفهوم رضایت مشتری اندازه گیری رضایت مشتری روشهای اندازه گیری رضایت مشتری مدل های اندازه گیری رضایت مشتری شاخص رضایت مشتری csi شاخص های رضایت مشتری تعریف عملیاتی…