روند تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده با تشریح تفاوتها و سطوح و مولفه های آن

روند تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده با تشریح تفاوتها و سطوح و مولفه های آن

ابعاد سازمان یادگیرنده
مولفه های سازمان یادگیرنده
مولفه های استراتژیک سازمان یادگیرنده
اهمیت و ضرورت یادگیری سازمانی
انواع مدل های سازمان یادگیرنده
سازمان یادگیرنده از دیدگاه پیتر سنگه
پایان نامه سازمان یادگیرنده
پایان نامه سازمان های یادگیرنده
پایان نامه در مورد سازمان یادگیرنده
مراحل تبدیل شدن سازمان یک سازمان یادگیرنده

رفتن به سایت اصلی

این پایان نامه در مورد سازمان یادگیرنده است و هدف از آن بررسی روند تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده با تشریح تفاوتها و سطوح و مولفه های آن می باشد .

 

 

هرسازمانی ومدیریت آن لااقل درعالم حرف و آرزو خواستار تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده هست. اما درعمل، چالشی که همواره از ابتدای مطرح شدن و شهرت یافتن مفهوم  سازمان یادگیرنده از آن صحبت شده این است که: آیا پایبندی مدیران و اجرای دقیق آنچه که با عنوان سازمان یادگیرنده مطرح و شرایطی که برای آن برشمرده می‌شود، درعمل تحقق می‌یابد. برای تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده، چه رویکرد ظرفیت سازی مورد نظرباشد یا اینکه صرفاً جمع بندی تجارب مد نظرباشد، مدیران ودست‌اندرکاران سازمان باید به  ٣سوال اساسی زیرتوجه کنند: 

 

١- آیا سازگاری وتطابق لازم بین نیازهای سازمان وعلائم و ویژگیهای سازمان یادگیرنده وجود دارد؟

 

 ٢- آیا سازمان حاضراست منابع لازم را در راه تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده صرف نماید و در این زمینه خود را متعهد می‌داند؟     

 

٣- آیا مدیران و کارکنان سازمان، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده را باوردارند و به رغم تعارضی که بین روند جاری چرخش امورسازمان و تبدیل سازمان به سازمانی یادگیرنده به‌طور اجتناب‌ناپذیرپیش می‌آید، سازمان و بخصوص مدیریت آن، خود را متعهد تبدیل سازمان به سازمانی یادگیرنده و ترویج و تقویت وتعمیق یادگیری سازمانی می‌داند و به این تعهد پایبند است؟ (پرداختچی، ١٣٨٣، ص ٥٤) 
 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مقدمه      13
بخش اول: سازمان 
تعریف سازمان      15
ماکس وبر      15 
استیفن رابینز      16
تعریف مفهومی      17
انواع سازمان      18
اتزیونی      20
مینتزبرگ      21
طبقه بندی سازمانها برمبنای تئوری وعمل      22
تئوری سازمان      22
استیفن رابینز     25
ریچارد دفت      27
ساختارسازمانی      28
ابعاد سازمانی      29 
انواع ساختارنظری سازمانی      30
انواع ساختارعملی سازمانی      31
سازمان‌های افقی      33
تیم‌های خودگردان      34
ساختارشبکه‌ای پویا      35
بخش دوم: یادگیری
تعریف یادگیری      38
نظریه‌های یادگیری      40
تفاوت بین یادگیری و آموزش      41
انواع سازمان ازنظر توجه به یادگبری وعمل      42
یادگیری سازمانی      44
ضرورت یادگیری سازمانی      45
انواع یادگیری سازمانی      46
الف- یادگیری تک حلقه‌ای، دوحلقه‌ای، سه حلقه‌ای      47
ب- ادگیری انطباقی، پیش گیرانه، عملی      49
ج- انواع یادگیری ازدیدگاه شاین      50
سطوح یادگیری سازمانی      51
فرایند یادگیری سازمانی      52
مهارت‌های یادگیری سازمانی      53
تفاوت یادگیری سازمانی وسازمان یادگیرنده      54
بخش سوم: سازمان یادگیرنده 
تعریف سازمان یادگیرنده      57
سازمان یادگیرنده ازدیدگاه پیترسنج      58
سازمان یادگیرنده ازدیدگاه ریچارد دفت      67
سازمان یادگیرنده ازدیگاه مایکل مارکوارت      72
1- مدل سیستمی سازمان یادگیرنده      72
2- پروانه نمونه‌ی یک سازمان یادگیرنده      76
روند نبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده      77 
سازمان یادگیرنده‌ی زایشی وانطباقی       81
مولفه‌های استراتژیک سازمان یادگیرنده      83
اهداف سازمان یادگیرنده      85
تفاوت سازمان‌های سنتی با سازمان‌های یادگیرنده      85فهرست منابع       
منابع فارسی      
منابع انگلیسی      
 

 

فهرست جداول
جدول ٢-١: نوع‌شناسی روابط اطاعت      20
جدول ٢-٢: چهاردیدگاه استنلی و ون دو ون درباره‌ی تئوری سازمان      24
جدول ٢-٣: طبقه‌بندی تئوریهای سازمان براساس روند تاریخی شکل‌گیری آنها     25
جدول ٢-٤: ابعاد نظری تئوری سازمان      26
جدول ٢-٥: مقایسه‌ی الگوی سازمانی نوگرا و پسانوگرا      28
جدول ٢-٦: رابطه‌ی بین متغیرهای محتوایی و ساختار     31 
جدول ٢-٧: انواع ساختارسازمانی با توجه به متغیرهای ساختاری      31
جدول ٢-٨: ساختارسازمانی براساس نظریات مینتزبرگ و مقایسه‌ی آن با ابعاد ساختار     32
جدول ٢-٩: تفاوت یادگیری و آموزش      41 
جدول ٢-١٠: تفاوت ویژگی‌های یادگیری و آموزش      42
جدول ٢-١١: طبقه بندی انواع سازمان      43
جدول ٢-١٢: تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده      56
جدول ٢-١٣: ویژگیهای سازمان یادگیرنده‌ی زایشی و انطباقی      82
جدول ٢-١٤: تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان سنتی      87 
جدول ٢-١٥: ویژگیهای سازمان یادگیرنده به دست آمده از تحقیق زارعی متین      88
جدول ٣-١: حجم جامعه و نمونه‌ی مورد بررسی پژوهش      96

 

 

فهرست اشکال
شکل ٢-١: تعامل ابعاد محتوایی و ساختاری سازمان      30
شکل ٢-٢: ساختارشبکه‌ای پویا      36 
شکل 2-3: ارتباط بین یادگیری تک حلقه‌ای و دو حلقه‌ای      48
شکل ٢-4: یادگیری سه حلقه‌ای      49 
شکل ٢-5: اصول سازمان یادگیرنده ازدیدگاه سنج      59
شکل ٢-6: مدل سیستمی سازمان یادگیرنده      73
شکل ٢- 7: زیرسیستم یادگیری      73
شکل ٢-8: زیرسیستم سازمان      74
شکل ٢-9: زیرسیستم افراد      74
شکل ٢-10: زیرسیستم دانش      75
شکل ٢-١1: زیرسیستم فن آوری      75
شکل ٢-١2: مراحل تبدیل شدن سازمان یک سازمان یادگیرنده      78
شکل ٢-١3: الگوی ایجاد سازمان یادگیرنده      80 
شکل ٢-١4: مقایسه‌ی جریان یادگیری درسازمان یادگیرنده و سازمان سنتی       85

 

  • ابعاد و نظریه های رضایت شغلی و تشریح ویژگی های محیطی و شخصیتی رضایت شغلی

    ابعاد و نظریه های رضایت شغلی و تشریح ویژگی های محیطی و شخصیتی رضایت شغلی نظریه های رضایت شغلی نظریه های رضایت شغلی بروفی نظریه های رضایت شغلی کارکنان کتاب نظریه های رضایت شغلی نظریه های مربوط به رضایت شغلی…

  • بررسی موقعیت سازمانهای غیردولتی زیست محیطی در ایران و نقش آنها در وضعیت موجود

    بررسی موقعیت سازمانهای غیردولتی زیست محیطی در ایران و نقش آنها در وضعیت موجود سازمان های غیردولتی هنجارهای زیست محیطی سازمانهای غیردولتی زیست محیطی نقش سازمانهای غیردولتی زیست محیطی دانلود پایان نامه رشته محیط زیست بررسی موقعیت سازمانهای غیردولتی زیست…

  • پرسشنامه شناسایی رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با مدیریت دانش

    پرسشنامه شناسایی رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با مدیریت دانش پرسشنامه استقرار مدیریت دانش در بانک پرسشنامه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه استاندارد مدیریت ارتباط با مشتری کلانتری (۱۳۸۹) پرسشنامه موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه مدیریت دانش…

  • بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها

    بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها حقوق خصوصی مسئولیت مدنی شخصیت حقوقی مسئولیت مدیران شركتهای مدنی دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانلود پایان نامه…

  • پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند کارمند محور کینگ و گریس

    پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند کارمند محور کینگ و گریس دانلود پرسشنامه کارمند محور کینگ و گریس دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند کارمند محور دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند کارمند محور کینگ…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر عوامل بازاریابی اجتماعی و نقش آن در تقویت نام تجاری بانک

    پرسشنامه بررسی تاثیر عوامل بازاریابی اجتماعی و نقش آن در تقویت نام تجاری بانک پرسشنامه بازاریابی اجتماعی پرسشنامه عوامل بازاریابی اجتماعی پرسشنامه تقویت نام تجاری پرسشنامه تقویت نام تجاری بانک رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی تاثیر عوامل…

  • جزوه بیولوژی سلولی و مولکولی ( پرمخاطب ترین کتاب بیولوژی )

    جزوه بیولوژی سلولی و مولکولی ( پرمخاطب ترین کتاب بیولوژی ) جزوه بیولوژی سلولی و مولکولی پرمخاطب ترین کتاب بیولوژی رفتن به سایت اصلی جزوه بیولوژی سلولی و مولکولی ( پرمخاطب ترین کتاب بیولوژی ) به تعداد 49 صفحه pdf…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ادراک و انتظار دانش آموزان

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ادراک و انتظار دانش آموزان مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه ادراک و انتظار دانش آموزان دانلود مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان ادبیات نظری…

  • ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا

    ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا تحقیق مهارتهای اجتماعی پایان نامه مهارت های اجتماعی مهارت های اجتماعی چیست انواع مهارت های اجتماعی تعریف مهارت های اجتماعی دانلود پایان نامه مهارت های اجتماعی ویژگی های مهارتهای…

  • مبانی نظری تنگه هرمز از دیدگاه كنوانسیون های 1982 و 1958 حقوق دریاها و حقوق ایران

    مبانی نظری تنگه هرمز از دیدگاه كنوانسیون های 1982 و 1958 حقوق دریاها و حقوق ایران رژیم حقوقی تنگه هرمز مبانی نظری رژیم حقوقی تنگه هرمز تنگه هرمز از دیدگاه كنوانسیون 1982 حقوق دریاها تنگه هرمز از دیدگاه كنوانسیون 1958…