بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی

بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی

مدیریت ریسک اعتباری
عدم بازپرداخت تسهیلات بانکی
تاثیر ویژگیهای فردی در باز پرداخت تسهیلات
دلایل عدم بازپرداخت تسهیلات اعتباری بانک از سوی مشتریان
رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک
رتبه بندی مشتریان بانک
پایان نامه حسابداری ارشد
دانلود پایان نامه حسابداری با فرمت word

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی

 

 

 

 مقدمه 

بدون شک وقتی بعضی از مشتریان نمی توانند بدهی خود را باز پرداخت کنند، نوعی شکست اقتصادی برای سازمانهایی که وام می دهند رخ می دهد. بنا براین بهبود در امر تصمیم گیری در مورد اعطای اعتبار به مشتریان بانک و درجه بندی اعتبار، یکی از مسائل مرتبط بامدیریت ریسک اعتباری بانک ها است. به عبارتی مسئله درجه بندی اعتباری و تخصیص اعتبار به فراخور اعتباری، گریبان گیر بسیاری از مراکز تصمیم گیری است. لذا استفاده از مدل های مناسب  جهت  تخصیص  بهینه  اعتبار و توزیع اعتبار بانکی میان مشتریانی که از اعتبار بالاتری برخوردارند اهمیت بسزایی دارد. در بازاری که حاشیه سود بانک ها به دلیل تشدید رقابت به طور مستمر در حال کاهش بوده همواره فشار برای کاهش بیشتر هزینه ها احساس می شود، مدل های اعتباری با پیش بینی زیان های عدم باز پرداخت وام ها نوعی مزیت نسبی برای بانک ها و موسسات اعتباری ایجاد خواهد کرد(2005. Femandes,).

در ایران از یک طرف فعالیت بانک ها براساس قانون بانکداری بدون ربا و مبتنی برعقود اسلامی است؛ بنابراین نمی توان بین بازار پول وسرمایه، مرزی قائل شد. از طرف دیگر با توجه به ساختار اقتصادی کشور، عملیات بازار سرمایه (بازار اوراق بهادار و سهام) و سایر شبکه های غیر بانکی، پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته و از این رو سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری از طریق بازار بانکی انجام می گیرد. بنابراین موفقیت بانک ها در انجام این امور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در نظام ربوی پس از پرداخت وام، ارتباط بانک با پول قطع می شود و بانک بدون توجه به نوع فعالیت اقتصادی، اصل و فرع پول خود را مطالبه می نماید؛ بنابراین با گرفتن ضمانت کافی، لزومی به ارزیابی دقیق از مشتری وجود ندارد (و در صورتی که ارزیابی انجام شود، درراستای تسهیل مبادلات و انتخاب مشتریان بهتر است). حال انکه در سیستم بانکداری اسلامی بانک شریک گیرنده تسهیلات در فعالیت های اقتصادی می باشد. بنابراین با توجه به منابع مالکیتی –وکالتی ارزیابی توان بازپرداخت مشتری بسیار اهمیت دارد.

 

جلوگیری از رشد مطالبات معوق در تسهیلات اعطایی و یا وصول آنها به صورت بالقوه وبالفعل، امکانات ایجاد درآمد جدید را افزایش داده و توان برنامه ریزی این موسسات را در رابطه با مصرف منابع و کسب درآمد بالاتر را فراهم خواهد ساخت. مطالبات معوق از یک طرف منابع درگیر در بخش اعتباری را راکد و بلااستفاده کرده است و از سوی دیگر فرصت استفاده سایر مشتریان از منابع این موسسات مالی را گرفته و درنتیجه سود آوری را کاهش می دهد.

کمبود شدید نقدینگی که اکثر شرکت های دولتی و خصوصی، کوچک و بزرگ، تولیدی و بازرگانی و خدماتی به آن گرفتارند، زنجیره ای از مطالبات و بدهی های تسویه نشده را پدید آورده که خود، به تعمیق رکود و افزایش ورشکستگی ها دامن می زند، زمانی که اقتصاد دچار رکود است، مطالبات طلبکاران و به خصوص تولیدکنندگان به حیطه وصول نمی رسد و این امر موجب عدم پرداخت آنها و ایجاد مطالبات معوق می شود .

با توجه به افزایش مطالبات معوق در بانكهای كشور و ضرر و زیانی كه از این بابت گریبان گیر نظام بانكی كشور می گردد. ضرورت پرداختن به چنین موضوعی را آشكار می سازد. در این راستا واحدهای صنعتی و تولیدی كه عمده مشتریان و بدهكاران بانك می باشند. وبا توجه به شرایط خاص اقتصادی كشور و اعمال تحریم های بین المللی و قانون هدفمندی یارانه ها با مشكلات زیادی رو به رو هستند. و این موضوع تاثیر مستقیمی بر سود آوری آنها ودر نتیجه پرداخت مطالبات بانك را با موانع زیادی رو به رو می سازد. همچنین با توجه به ضرورت تداوم فعالیت واحدهای تولیدی به دلیل محدودیت های قانونی و حفظ اشتغال، استفاده از روشهای قهرآمیز و سایر اقدامات موجب تعطیلی یا كاهش فعالیت این واحدها می شود. از سوی دیگر عدم وصول مطالبات بانكی، ادامه فعالیت بانك را در خدمت رسانی به این واحدها با چالش های زیادی روبه رو می سازد.

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت ریسک اعتباری

پرداخت تسهیلات به مشتریان

شاخص های انتخاب متقاضیان معتبر

تاثیر ویژگیهای فردی در باز پرداخت تسهیلات

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست  مطالب

 

فصل یک:کلیات پژوهش 4

1-1 مقدمه 4

1-2 بیان مسئله 6

1-3 ضرورت تحقیق 9

1-4 اهداف تحقیق 11

1-4-1 هدف کلی تحقیق 11

1-4-2 اهداف جزئی تحقیق 12

سوالات تحقیق 12

1-6 روش کار 13

1-7 جامعه آماری 13

1-8 روش گرد آوری اطلاعات 13

1-9 روش های تجزیه و تحلیل داده ها 14

1-10 استفاده کنندگان از پژوهش 15

1-11 مدل مفهومی تحقیق 15

1-12تعریف مفهومی واژگان 16

 

فصل دوم:ادبیات پژوهش 17

2-1 مقدمه 17

2-2 بانک و بانکداری 19

2-4 سیر تحولات نظام بانکی در ایران 20

2-5 ملی شدن بانک ها 21

2-6 تاریخچه بانک صادرات ایران 21

2-6-1 شروع کار اولین شعبه 23

2-6-3 انتخاب شعار مردمی و گسترش شعب 23

2-6-4 خصوصی شدن دوباره بانک 24

2-7 تخصیص منابع 25

2-7-1 قرارداد قرض الحسنه 26

2-7-2 قراردادهای مبادله ای 26

1-2-7-2فروش اقساطی 27

2-7-2-2 اجاره به شرط تملیک 29

شرایط و مقررات تسهیلات اجاره به شرط تملیك 29

2-7-2-3  سلف 30

شرایط و مقررات اعطای تسهیلات 30

2-7-2-4 جعاله 31

5-2-7-2خرید دین 32

ارکان قرارداد خرید دین 32

2-7-3 قراردادهای مشارکتی 33

2-7-3-1  مشارکت مدنی 33

2-7-3-2 مشارکت مدنی بازرگانی 34

2-7-3-3 مشارکت مدنی خدماتی 35

2-7-3-4 بخش صادرات 35

2-7-3-5 مشارکت مدنی مسکن 36

2-7- 3-6 مضاربه 36

2-7-4 سرمایه گذاری مستقیم 37

2-8 مطالبات معوق از منظر مقررات بانک مرکزی: 38

2-9 طبقه بندی دارایی ها: 41

نحوه و زمان انتقال مطالبات هر طبقه به طبقه بعدی در تسهیلات اقساطی 44

ظرفیت مالی و کشش اعتباری 50

2-11 علل شکل گیری مطالبات 52

عوامل درون سازمانی 54

عوامل برون سازمانی 55

2-12 طبقه  بندی بد هی های سیستم بانكی به تفكیك دریافت كنندگان اعتبارات 56

2-13 تحلیل مکانیزم اثرگذاری مطالبات معوقه سیستم بانکی برکل اقتصاد، شبکه بازار پولی کشور و عملکرد نظام بانکی 60

2-13-1 اثر بر کل اقتصاد 60

2-13-2 اثر بر متغیرهای کلان بازار پولی کشور 60

2-13-3  اثر بر عملکرد نظام بانکی 62

2-14 الگوی مناسب جهت وصول مطالبات بانکی 63

2-15 راهکارهای کارشناسان جهت جلوگیری از مطالبات 67

2-16 آثار سوء مطالبات 68

چرخ و فلک مطالباتی 70

مطالبات معوق و مدیریت زمان 70

2-17 مطالبات معوق و خط ورشکستگی بانکها 71

جدول ذیل اشاره مختصری دارد به تحقیق‌های موردی درباره‌ بانکهایی که دچار بحران مالی شده‌اند. 72

مطالبات معوق و مذاکره 73

2-18 ریسک 74

2-19 انواع ریسک 77

2-19-1 ریسک نقدینگی 77

2-19-2 ریسک بازار 79

2-19-3 ریسک نرخ ارز 80

2-19-4ریسک اعتباری 81

2-19-5 ریسک نوسانات نرخ بهره 82

2-19-6 ریسک عملیاتی 84

2-19-7 ریسک حقوقی 85

2-20 مدیریت ریسک اعتباری 85

2-21 پیشینه پژوهش 90

2-21-1 مقدمه 90

2-21-2  پژوهش های خارجی(شناسایی عوامل) 91

2-21-3  پژوهش های داخلی(شناسایی عوامل) 97

2-21-4 پژوهش های سایر کشورها(بیان راهکار) 103

اقدامات كشور چین: 104

اقدامات كشور تایلند: 105

اقدامات كشور كره: 106

اقدامات كشور ژاپن: 106

 

فصل سوم:روش پژوهش 107

3-1 مقدمه 107

3-2 روش پژوهش 108

3-3 متغیر های پژوهش 109

3-4 روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها 110

3-5 رگرسیون لجستیک 112

احتمال اتفاق نیفتادن پیشامد/ احتمال اتفاق افتادن پیشامد 112

3-6 مدل لاجیت ( لجستیک) 112

نمودار مدل رگرسیون لجستیک 114

3-7 برآورد مدل رگرسیون لاجیت 115

محاسبه ضرایب متغیرهای مستقل در رگرسیون لجستیک 118

3-10 تعریف متغیرها 120

 

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های تحقیق 122

4-1 مقدمه 122

این فصل شامل سه قسمت است 123

4-2 یافته های جمعیت شناختی 124

4-2-1 : وضعیت گروه سنی مشتریان 124

جدول 1- 4: توصیف گروه سنی نمونه مورد بررسی 124

نمودار 1- 4: توصیف گروه سنی نمونه مورد بررسی 125

4-2-2 وضعیت تحصیلات مشتریان 125

جدول 2- 4: توصیف میزان تحصیلات نمونه مورد بررسی 126

نمودار 2- 4 : توزیع درصد میزان تحصیلات نمونه موردبررسی 126

4-2-3 : وضعیت شغلی مشتریان 126

جدول 2- 4: توصیف وضعیت شغلی نمونه مورد بررسی 127

نمودار 3- 4 : توصیف وضعیت شغلی نمونه مورد بررسی 127

4-3) یافته های آمار توصیفی 128

4-3-1 : تعداد چک برگشتی مشتریان 128

جدول 4-4). توصیف متغیر چک برگشتی مشتریان به عنوان شاخص 128

نمودار4-4). توصیف متغیر چک برگشتی مشتریان 129

4-3-2 : معدل موجودی مشتریان 129

جدول 4-5). توصیف متغیر معدل موجودی مشتریان به عنوان شاخص 130

نمودار 4-5). توصیف متغیر معدل موجودی مشتریان 130

4-3-3 : سابقه اعتباری مشتریان 131

نمودار 4-6).توصیف متغیر سابقه اعتباری مشتریان 132

4-3-4 : میزان تسهیلات دریافتی مشتری 132

نمودار 4-7). توصیف متغیر میزان تسهیلات مشتریان 133

4-3-5 : نسبت مبلغ تسهیلات به معدل موجودی 134

نمودار 4-8).توصیف متغیر نسبت مبلغ تسهیلات به معدل موجودی مشتریان 135

4-4)  تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه های تحقیق با استفاده از روش‏های مناسب آمار استنباطی 135

4-4-1 آزمون نرمال بودن داده ها: 135

آیا تعداد چک های برگشتی مشتریان احتمال معوقات بانکی آنها را افزایش می دهد؟ 136

جدول4-9 ). خلاصه آزمون رگرسیون لاجیت(تعداد چک برگشتی و معوقات بانکی) 137

آیا بین میزان معدل موجودی مشتریان با معوقات بانکی آنها رابطه ای وجود دارد؟ 137

جدول4-10 ). خلاصه آزمون رگرسیون لاجیت(معدل موجودی و معوقات بانکی) 138

آیا بین سابقه اعتباری مشتریان با معوقات بانکی آنها رابطه وجود دارد. 138

جدول4-11 ). خلاصه آزمون رگرسیون لاجیت( سابقه اعتباری و معوقات بانکی) 139

آیا بین میزان تسهیلات مشتریان با معوقات بانکی آنها رابطه وجود دارد. 140

جدول4-12 ). خلاصه آزمون رگرسیون لاجیت( میزان تسهیلات و معوقات بانکی) 140

آیا بین نسبت مبلغ تسهیلات به معدل موجودی مشتریان با معوقات بانکی آنها رابطه وجود دارد. 141

جدول4-13 ). خلاصه آزمون رگرسیون لاجیت (مبلغ تسهیلات و معوقات بانکی) 141

مدل برازش شده شاخص های موجود بر روی معوقات بانکی مشتریان 142

جدول4-13 ). خلاصه آزمون رگرسیون لاجیت به روش چندگانه 143

 

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات 145

5-1مقدمه 145

5-2 نتیجه گیری 146

بحث و تفسیر 147

فهرست منابع فارسی: 151

فهرست منابع لاتین: 155

 

 

 

  • گزارش کارآموزی رشته شیمی كاربردی شرکت شورآور گرمسار (سهامی خاص)

    گزارش کارآموزی رشته شیمی كاربردی شرکت شورآور گرمسار (سهامی خاص) نمک انواع نمک تولید نمک شرکت شورآور گرمسار دانلود گزارش کارآموزی رشته شیمی كاربردی شرکت شورآور گرمسار (سهامی خاص) خرید گزارش کارآموزی رشته شیمی كاربردی انجام گزارش کارآموزی رشته شیمی…

  • بررسی ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺨﺮﺏ سد ﺑﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ

    بررسی ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺨﺮﺏ سد ﺑﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ ارزیابی زیست محیطی ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺨﺮﺏ سد ﺑﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ بررسی اثرات زیست محیطی سدها ارزیابی اثرات زیست محیطی سدهاpdf مزایا و معایب سد سازی سد و اثرات مخرب آن بر محیط زیست مضرات…

  • طرح تفصیلی پایان نامه تدلیس در ازدواج و نحوه ضمانت اجرای کیفری آن

    طرح تفصیلی پایان نامه تدلیس در ازدواج و نحوه ضمانت اجرای کیفری آن فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج دانلود پروپوزال تدلیس در ازدواج ضمانت اجرای کیفری فریب در ازدواج پروپوزال ضمانت اجرای كیفری تدلیس در ازدواج پروپوزال تدلیس در…

  • گزارش كارورزی رشته روانشناسی و علوم تربیتی

    گزارش كارورزی رشته روانشناسی و علوم تربیتی دانلود گزارش كارورزی رشته روانشناسی و علوم تربیتی خرید گزارش كارورزی رشته روانشناسی و علوم تربیتی انجام گزارش كارورزی رشته روانشناسی و علوم تربیتی انجام پایان نامه رشته روانشناسی و علوم تربیتی سیستم…

  • پاورپوینت سیستم پاداش

    پاورپوینت سیستم پاداش پاورپوینت سیستم پاداش سیستم پاداش تعریف پاداش انواع پاداش پاداش درونی پاداش بیرونی مبانی اعطای پاداش رابطه میان عملکرد، پاداش و رضایت ویژگیهای سیستم پاداش موثر توزیع منصفانه نظریه برابری طرحهای جدید اعطای پاداش مزایای طرح سلف…

  • بررسی تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانهای آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران

    بررسی تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانهای آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران عزت نفس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دانش آموزان دختر دبیرستانهای آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد…

  • پرسشنامه طراحی الگوی مناسب و تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی

    پرسشنامه طراحی الگوی مناسب و تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی پرسشنامه طراحی و تبلیغات پرسشنامه طراحی الگوی مناسب برای محصولات پرسشنامه تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی پرسشنامه تبلیغات برای محصولات رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه طراحی الگوی مناسب…

  • ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار

    ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار آموزش مهارتهای زندگی مهارت زندگی مدیریت استرس کنترل استرس ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در…

  • بررسی مسئله رسوب و فرسایش در حوزه آبریز نیروگاههای برق آبی جریانی

    بررسی مسئله رسوب و فرسایش در حوزه آبریز نیروگاههای برق آبی جریانی فرسایش خاک رسوب كل تولید رسوب كلاس فرسایش بررسی مسئله رسوب و فرسایش در حوزه آبریز نیروگاههای برق آبی جریانی دانلود مقالات برق دانلود مقالات مهندسی برق رفتن…

  • مطالعه و بررسی انواع مدل های مدیریت دانش

    مطالعه و بررسی انواع مدل های مدیریت دانش مدل های مدیریت دانش مدل های مدیریت دانش چیست مدل های بلوغ مدیریت دانش مدل های ارزیابی مدیریت دانش مقایسه مدلهای مدیریت دانش مدل های اصلی مدیریت دانش انواع مدل های مدیریت…