بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابر بانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها

بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابر بانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها

ارزیابی عملکرد در بانک
شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها
شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک
تاثیر بانکداری الکترونیک بر رضایت مشتری
تاثیر تنوع کاربرد کارتهای ATM در بانکداری الکترونیک 
بهبود عملکرد شعب بانک ها با کارتهای ATM
پایان نامه بانکداری اینترنتی
پایان نامه در مورد بانکداری الکترونیک

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابربانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها

 

 

 

 

هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابربانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

چکیده
استفاده از کارت های ATM یکی از ابزارهای بانکداری الکترونیکی است که موجب تسهیل در ارائه وجوه نقد و سرعت انتقال وجوه و همین طور دقت و کاهش حجم عملیات مربوط به ارائه پول را فراهم می آورد. اصلاحات ساختاری در بخش های واقعی و مالی اقتصاد ایران و بانک های کشور دربر دارنده مؤلفه های گوناگونی است. به نظر می رسد  شناسایی عوامل بهبود عملکرد در نظام بانکی می تواند پیش نیازی برای ایجاد تحول در نظام بانکداری ایران باشد.

تحقیق حاضر به بررسی این سوال می پردازد که آیا تنوع کاربرد کارتهای ATM  بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی تاثیرگذار است؟روش تحقیق از نوع توصیفی، تحلیلی از نوع علی است. جامعه آماری انتخاب شده مشتریان (دارندگان کارت ATM) بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان می باشند که تعداد 400 نمونه از طریق روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شد.با توجه به نتایج به دست آمده مشاهده شد تنوع کاربرد کارت های ATM  بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان تاثیرگذار است و شدت رابطه بین تنوع کاربرد کارتهایATM   و بهبود عملکرد برابر 640/0 می باشد؛ از طرفی ضریب تعیین نیز برابر با 409/0 می باشد که بیانگر آنست که متغیر تنوع کاربرد کارتهایATM   در حدود 41 درصد متغیر بهبود عملکرد را تبیین می کند. همچنین تنوع کاربرد کارتهای ATM بر ابعاد  بهبود  عملکرد  بصورت جداگانه نیز تاثیرگذار است.

 

کلمات کلیدی: بهبود عملکرد، سودآوری، رضایت مشتری، احساس امنیت مشتری، کارت ATM

 

مقدمه
از ويژگي‌هاي قرن حاضر، توسعه اعجاب آور تكنولوژي  ارتباطات و اطلاعات و بكارگيري آن جهت افزايش سرعت و كيفيت در ارائه خدمات مي‌باشد ضمن این که بخش خدمات در حدود 20 درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می دهد و در طی 15 سال گذشته، مانند تجارت کالا از رشد سریع 5/8 درصدی برخوردار بوده است. اين پيشرفت‌، بانكداري را نيز تحت تأثير شديد خود قرار داده و باعث تغييرات عمده‌اي در اين صنعت گرديده است. سرعت توسعه صنعت انفورماتيك باعث ايجاد تغييرات عمده‌اي در شكل پول و سيستم‌هاي انتقال منابع در عرصه بانكداري گرديده و مفاهيم جديدي از بانكداري تحت عنوان بانكداري الكترونيكي ظهور يافته است.

صنعت بانکداری ایران به عنوان یکی از پایه های تاثیر گذار در اقتصاد کشور نقش تعیین کنندهای در فعالیت های اقتصادی کشور ایفا می کند. شکاف موجود میان صنعت بانکداری ایران و بانکداری روز دنیا بیانگر فاصله معنی دار بانک های ایرانی با استاندارد های بین المللی  است. وجود چنین شرایطی لزوم تجدید نظر در روابط بین نظام  بانکداری و مشتریان به عنوان منبع اصلی درآمد و موفقیت سازمان را ضروری می سازد. مشتریان را باید دلیل وجودی سازمان به حساب آورد لذا نه تنها شناخت نیاز های آشکار آنان، پیش بینی، تعیین و هدایت نیاز های پنهان مشتریان، طراحی و اجرا ی برنامه های ارائه خدمات در جهت رفع این نیاز ها برای جذب مشتری از ارکان اساسی هرگونه فعالیت در سازمان می باشد. شعار معروف ”همیشه حق با مشتری است” اگر به درستی اجرا شود می تواند باعث کسب موفقیت در نظام بانکداری کشور شود. به کارگیری جدیدترین روشهای بازاریابی در زمینه مشتری مداری و کسب رضایت مشتری باعث موفقیت سازمان می گردد. زمانی که بتوانیم نیاز های مشتریان را نسبت به رقبای دیگر زودتر تشخیص داده و با ارائه راهکارهای مناسب مشتریانمان را زودتر از رقبا شناسایی و جذب نماییم؛ آنگاه سازمانی موفق خواهیم بود.

 

 تشریح و بیان مسئله
استفاده از کارت های ATM یکی از ابزارهای بانکداری الکترونیکی است که موجب تسهیل در ارائه وجوه نقد و سرعت انتقال وجوه و همین طور دقت و کاهش حجم عملیات مربوط به ارائه پول را فراهم می آورد. اصلاحات ساختاری در بخش های واقعی و مالی اقتصاد ایران و بانک های کشور در بر دارنده مؤلفه های گوناگونی است. به نظر می رسد شناسایی عوامل بهبود عملکرد در نظام بانکی می تواند پیش نیازی برای ایجاد تحول در نظام بانکداری ایران باشد. از آن جاییکه در سازمان ها به بهبود عملکرد و رشد آن، چندان پرداخته نشده و از طرفی استفاده از ابزار مناسب برای کاهش حجم کار و شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان به خوبی صورت نمی گیرد، چنین به نظر می آید که شناخت و بکارگیری ابزار مناسب در بانک ها با توجه به پولی شدن اقتصادها و پیشرفتهای علمی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند گام مؤثری در این زمینه باشد. که با استفاده از آن بتوان در زمان های مختلف، تغییرات به وجود آمده در میزان رضایت و احساس امنیت مشتریان و همین طور سودآوری بانک ها را مورد بررسی و سنجش قرار داد ( براداران حسن زاده و همکاران، 1388، ص190 ).

بانکداری الکترونیکی را می توان استفاده و نمایش تکنولوژی های گوناگون و متفاوت خدمات و گسترش ماشین های خودپرداز و ارائه مستقیم صورت حساب، پرداخت اتوماتیک و انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری خانگی تعربف کرد. در انتقال الکترونیکی وجوه یک وظیفه مهم وجود دارد و آن امکان دسترسی سریع و پیوسته به وجوه می باشد. مطالعات زیادی جهت نشان دادن قسمت های سودآور و قابلیت سوددهی بانکداری پیوسته الکترونیکی صورت گرفته است (  Pikkarainen, 2004, p. 225). امروزه به لحاظ شرایط داخلی و موقعیت بین المللی نظام جمهوری اسلامی ایران ضرورت تحول در نظام بانک های دولتی کشور بیش از هر زمان دیگر ملموس و قطعی می باشد. لازم است با توجه به نقشی که این نظام بانکی شایسته و کارآمد در تحقق برنامه های توسعه دارد به عنوان یکی از اساسی ترین برنامه های توسعه کشور به آن توجه شود (الوانی و ریاحی، 1382، ص20). با پولی شدن اقتصادها اهمیت و نقش سیاست های پولی، ارزی در بانکداری کشورها روزافزون گردیده است، بانکداری به جهت نقشی که در هدایت نقدینگی و خلق اعتبار در جامعه دارد حائز اهمیت می باشد. بانک ها و برخی از مؤسسات مالی و اعتباری در سال های اخیر مبادرت به صدور کارت های اعتباری نموده اند که این کارت ها نیز به نوبه خود یک نوع پول آفرینی محسوب می شوند. 

از آنجاییکه که مردم علاقه مند به ذخیره پولی هستند که در مقابل خطرات مصون باشد و از طرف دیگر بانکدار؛ سلامت، راحتی، سهولت انتقال و خدمات دفترداری را با هزینه بسیار کم و یا بدون هزینه برای آن ها فرهم نماید. لذا کارت پول یا کارت بانکی از حدود 50 سال پیش متداول شد. و هدف اصلی و اولیه از ایجاد کارت پول، جایگزین کردن آن به جای سکه و اسکناس بوده تا امنیت جانی و مالی صاحبان آن فراهم شود و کاستن از هزینه های واحدهای تحویل و نگه داری و غیره در بانک ها بوده و است. بنابراین عملکرد مطلوب و مورد انتظار بانک منوط به ایجاد محیطی است که در خور آن بوده و مدیران متولی و مسئول آن می باشند. به کارگیری ابزار مناسبی همچون کارت های بانکی به دلیل مزایایی چون کاستن از زمان انتظار و سرعت در نقل و انتقال وجوه در کنار روند رو به رشد فن آوری، تشکیل مفهومی در برگیرنده پول مجازی با استفاده از ابزار الکترونیکی باعث پیدایش تحولی در صنعت بانکداری و گرایشی با عنوان تجارت الکترونیکی گردیده است. تجارت الکترونیک شامل تمام فرم های مبادلات تجاری و بازرگانی از قبیل خرید و فروش کالا و خدمات به کمک ابزار الکترونیکی همچون تلفن، تلویزیون، کامپیوتر و اینترنت و غیره می باشد ( Mazloumian, 2004, p. 2 ).

توسعه فزاینده سیستم مالی در کشورهای در حال توسعه و گسترش روزافزون بانک های تجاری و سازمانهای بیمه و مؤسسات پرداخت کننده مستمری فضای رقابتی خاصی را پیش روی سازمان ها قرار داده است ( بهمن پور، 2003، ص12 ). پس با شناخت نیازها و انتظارات مشتریان محیط کار و دیگر عوامل مؤثر بر رفتار مشتریان و کارکنان می توان کارایی و اثربخشی را معنا کرد و بهبود عملکرد را عینیت بخشید ( کردنائیج و دلخواه، 1383، ص4 ). با توجه به اینکه در هر بانکی سیستم بانکداری مسئول پیگیری و تخمین  بهره و سرمایه گذاری داراییهای مشتریان در یک مکان مطمئن می باشد به نحوی که بالاترین میزان رضایت مشتریان بانک را به دنبال داشته باشد. و چنین عملکردی مستلزم استفاده از ابزار مناسب می باشد (ابراهیمی، 2002، ص6). لذا آنچه در این تحقیق اهمیت دارد، ، بررسی تنوع کاربرد کارت های ATM بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی می باشد

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه    .3
1-2) تشریح و بیان مسئله    .3
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق    .5
1-4) اهداف تحقيق    .6
1-5) چهارچوب نظری    .6
1-6) فرضیات تحقيق    .7
1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها    .7
1-8) قلمرو تحقیق    .9
1-9) جمع بندی    .9

فصل دوم: مبانی نظری تحقيق
2-1) بانکداری الکترونیک    .12
2-2) تاریخچه بانکداری الکترونیک    .14
2-3) اجزای بانکداری الکترونیک در ایران    .18
2-4) کارت های اعتباری    .18
2-5) تشریح مفهوم عملکرد    .26
2-6) عملکرد سازمانی     .28
2-7) ابعاد ارزیابی عملکرد    .28
2-8) انواع ارزیابی عملکرد     .29
2-9) فرآیند ارزیابی عملکرد    .31
2-10) اهداف ارزیابی عملکرد     .31
2-11) مدل های شناخته شده در زمینه ارزیابی عملکرد (فرایندها و چارچوبها)     .31
2-11-2) ماتریس عملکرد (1989)    .32
2-11-3) مدل نتایج و تعیین کننده ها (1991)    .32
2-11-4) هرم عملکرد (1991)    .33
2-11-5) کارت امتیازدهی متوازن (1992)    .33
2-11-6) فرایند کسب و کار  (1996)    .34
2-11-7) تحلیل ذی نفعان (2001)    .35
2-11-8) مدل تعالی سازمان    .36
2-11-9) چارچوب مدوری و استیپل (2000)    .36
2-12) سودآوری    .38
2-13) رضایت مشتری    .38
2-14) احساس امنیت مشتری    .42
2-15) پیشینه تحقیق    .43
2-16) جمع بندی52 

فصل سوم: روش اجرای تحقيق
3-1) مقدمه     .54
3-2 روش تحقیق    .54
3-3) جامعه و نمونه آماری تحقیق    .55
3-3-1) جامعه آماری تحقیق    .55
3-3-2) نمونه آماری تحقیق    .55
3-4) روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات    .57
3-5) روایی و پایایی پرسشنامه    .58
3-5-1) روایی    .58
3-5-2) پایایی    .58
3-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها    .59
 3-6-1) تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی    .59
3-6-2) تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار استنباطی    .60
3-6-3 ) تحليل رگرسيون    .60
3-6-4) آزمون دوربین واتسون    .61
3-6-5) تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری    .61
3-6-6 ) آزمون کلموگروف –  اسمیرنف.62
3-6-7 ) آزمون t-value    .62
3-6-8 ) تحلیل عاملی تأییدی    .63
3-6-9 ) شاخص های برازندگی    .64
 3-6-9-1 ) آزمون خی –  دو    .64
3-6-9-2 ) شاخص RMSEA     .64
3-10) جمع بندی    .64

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقيق
4-1) مقدمه:    .67
4-2) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان:    .68
4-3)  توصیف متغیر های تحقیق:    .71
4-4) آزمون فرضیات تحقیق:    .73
4-5) یافته های جانبی تحقیق     .79

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه    .84
5-2) نتیجه گیری    .84
5-2-1 ) نتایج بررسی توصیفی داده ها    .84
5-2-2 ) نتایج آمار استنباطی    .85
5-3 ) پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق    .86
5-4) محدودیت های تحقیق    .87
5-5 ) پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده    .88

 منابع و مآخذ    .89
پیوست ها    .96
چکیده انگلیسی109  

فهرست جداول  

جدول 2-1) ابعاد مدل سرکوال    42
جدول 2-2) پيشينه تحقيق    47
جدول 3-1) ضرایب آلفای کرونباخ  مربوط به متغیر ها    59
جدول 4-1)  توصیف متغیر جنسیت    68
جدول 4-2) توصیف متغیر سن    69
جدول 4-3) توصیف متغیر تحصیلات    70
جدول 4-4) توصیف متغیر  سودآوري    71
جدول 4-5) توصیف متغیر احساس امنيت مشتريان    71
جدول 4-6) توصیف متغیر  رضايت مشتریان    71
جدول 4-7) توصیف متغیر تنوع کاربرد کارتهاي ATM    72
جدول 4-8) توصیف متغیر بهبود عملکرد    72
جدول4-9) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو بهبود عملکرد    73
جدول4-10) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و بهبود عملکرد    73
جدول4-11) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو بهبود عملکرد    74
جدول4-12) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و سودآوری    74
جدول4-13) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو سودآوری    75
جدول4-14) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارت های  ATMو سودآوری    75
جدول4-15) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و رضایت مشتریان    76
جدول4-16) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و رضایت مشتریان76
جدول4-17) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو رضایت مشتریان.77
جدول4-18) خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو امنیت مشتریان77
جدول4-19) تحلیل واریانس مدل رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای  ATMو امنیت مشتریان.    78
جدول 4-20) ضرایب مدل های رگرسیون بین تنوع کاربرد کارتهای ATM و امنیت مشتریان78
جدول4-21) آزمون تی وضعیت موجود متغیرهای تحقیق.    79
جدول4-22) آزمون تی وضعیت موجود متغیرهای تحقیق در دو بخش.    80
جدول4-23) آزمون تی مقایسه متغیرهای تحقیق در دو بخش    81
جدول 4-24) خلاصه مدل رگرسیون در دو بخش خصوصی و دولتی    82

فهرست نمودار و اشكال
شکل1-1) مدل مفهومی تحقیق    .7
شکل 2-1) مدل فورنل    .40
شکل2-2) مدل کانو     41
 

 

  • بررسی سموم آبی با تاکید و تشریح کامل سیانوفیت

    بررسی سموم آبی با تاکید و تشریح کامل سیانوفیت تیمار آبی دانلود پایان نامه سیانوفیت سموم آبی روشهای تیمار آبی دانلود پایان نامه سموم سیانوباكتر بررسی سموم آبی با تاکید و تشریح کامل سیانوفیت دانلود پایان نامه رشته آب دانلود…

  • پرسشنامه بررسی و تعیین تاثیر آمیخته بازاریابی بر فروش ماهیان زینتی

    پرسشنامه بررسی و تعیین تاثیر آمیخته بازاریابی بر فروش ماهیان زینتی پرسشنامه آمیخته بازاریابی پرسشنامه تاثیر آمیخته بازاریابی پرسشنامه فروش ماهیان زینتی پرسشنامه تاثیر آمیخته بازاریابی بر فروش ماهیان زینتی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی و…

  • ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با DEA

    ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک پایان نامه ارزیابی عملکرد…

  • اعتراض به آراء داوری و ابطال و اثر آن در حقوق ایران و اسناد بین المللی

    اعتراض به آراء داوری و ابطال و اثر آن در حقوق ایران و اسناد بین المللی اعتراض به آراء داوری موارد ابطال رای داوری اعتراض به آراء داوری خارجی اعتراض به آراء داوری بینالمللی بررسی موارد ابطال رای داوری خارجی…

  • ارزیابی متوازن در حسابداری مدیریت

    ارزیابی متوازن در حسابداری مدیریت ارزیابی متوازن ارزیابی عملکرد مدیریت استراتژیک BSC Balanced Score Card مدل ارزیابی متوازن کارت امتیازی متوازن دانلود مقاله ارزیابی متوازن در حسابداری مدیریت سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل مقالات ترجمه…

  • پایان نامه بررسی نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم

    پایان نامه بررسی نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم امید،آرزو، رفتار اجتماعی،شهربم رفتن به سایت اصلی چکیده در اسلام، امید و آرزو جایگاه رفیعی دارد تا جایی که در روایات معصومین از امید به عنوان رحمت…

  • پایان نامه كارشناسی مهندسی كنترل شكاری با عنوان سنجنده‌های ماهواره‌ای

    پایان نامه كارشناسی مهندسی كنترل شكاری با عنوان سنجنده‌های ماهواره‌ای سنجنده‌ها سنجنده‌های ماهواره‌ای تكنولوژی سنجش از دور سیستم‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ها دانلود پایان نامه كارشناسی مهندسی كنترل شكاری با عنوان سنجنده‌های ماهواره‌ای خرید پایان نامه كارشناسی مهندسی كنترل شكاری سیستم…

  • پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا

    پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا پدافند غیرعامل در عاشورا تمهیدات پدافندغیرعامل در نبرد عاشورا روشهای عملیات روانی در نهضت عاشورا مدیریت بحران امام حسین(ع) در شرایط بحرانی دانلود مقاله رشته معارف اسلامی پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا دانلود مقالات معارف…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمرویی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمرویی مبانی نظری کمرویی ادبیات نظری کمرویی چارچوب نظری کمرویی فصل دوم پایان نامه کمرویی دانلود مبانی نظری کمرویی پیشینه کمرویی پیشینه تحقیق کمرویی پیشینه داخلی کمرویی پیشینه خارجی کمرویی پیشینه پژوهش کمرویی پیشینه نظری…

  • بررسی مهریه به عنوان آثار مالی انحلال نکاح

    بررسی مهریه به عنوان آثار مالی انحلال نکاح موجبات انحلال نکاح آثار مالی انحلال نکاح تحقیق مهریه در اسلام تحقیق در مورد مهریه تحقیق در مورد مهریه زن تحقیق کامل در مورد مهریه پایان نامه انحلال نکاح پایان نامه آثار مالی…