ابعاد رفتار شهروندی سازمان و عوامل مختلف مثبت و منفی موثر بر آن

ابعاد رفتار شهروندی سازمان و عوامل مختلف مثبت و منفی موثر بر آن

رفتار شهروندی سازمانی
پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی
دانلود پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی
ابعاد رفتار شهروندی سازمان
عوامل ارتقا شهروندی كاركنان
رفتارهای ضد شهروندی
عوامل موثر بر رفتارهای ضد شهروندی
جنبه‌های منفی رفتار شهروندی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

ابعاد رفتار شهروندی سازمان و عوامل مختلف مثبت و منفی موثر بر آن

 

 

 

مقدمه

به اعتقاد ارگان (1990)، یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت سازمانهای پیش رو امروزی، وجود کارکنانی می باشد که فراتر از مسئولیتهای رسمیشان درسازمان فعالیت نموده و بسیار بیشتر ازانتظارات شغلی خود برای سازمانشان سرمایه گذاری می نمایند. اندیشمندان علوم رفتاری این تمایل افراد را برای مشارکت مشتاقانه در امورات سازمانی و اشتیاق آنها در راستای منافع سازمانی که فراتر از تعهدات رسمی آنها می باشد را رفتارشهروندی سازمانی نامیده اند.(بین نگا گایپ[1] ، 2005).

هرچند که اولین بار واژه رفتار شهروندی سازمانی بوسیله اورگان و همکارانش در سال 1983 به کار گرفته شد، ولی قبل از او افرادی همچون “کتز”[2] و “کاهن”[3] با تمایز قائل شدن بین عملکرد نقش و ” رفتارهای نوآورانه و خودجوش[4]” در دهه هفتاد و هشتاد میلادی و قبل تر از آنها “چستربارنارد”[5] با بیان مفهوم تمایل به همکاری[6]” درسال 1938 میلادی، این موضوع را مورد توجه قرار دادند. (مقیمی، 1384 ).

قسمت اعظم مطالعاتی که راجع به رفتار شهروندی سازمانی تاکنون انجام گرفته است توسط پاداسکف و همکارانش و عمدتا متمرکز بر روی شناخت انواع این رفتارها بوده است. این افراد توانستند با بازنگری انواع نوشتارهای علمی راجع به OCB در حدود 30 نوع از رفتارهای بالقوه و مستعد شهروندی سازمانی را در 7 طبقه کلی قرار دهند. این رفتارها عبارتند از :

1)     کمک به دیگران

2)     جوانمردی

3)     وفاداری نسبت به سازمان

4)     اطاعت سازمانی

5)     ابتکار فردی

6)     فضیلت مدنی

7)     خود بهبودی  (آنیت سومچ ،[7]2004)

در مورد تعاریفی که از رفتار شهروند سازمانی تاکنون انجام شده است، تعاریف چندگانه ارگان قابلیت روشنگری بیشتری نسبت به سایرین را دارد. وی در سال 1988 رفتار شهروند سازمانی را اینگونه تعریف کرده است:

رفتارهایی مرتبط با افراد و سازمان که منشا آنها عواملی غیر از انتظارات شغلی بوده و ره آورد آن افزایش اثربخشی سازمانی می باشد. (آنیت سومچ ،[8]2004).

وی همچنین در سال 1998، OCB را اینگونه تعریف نمود:

رفتاری که از روی میل و اراده فردی بوده و بطور مستقیم یا صریح از طریق سیستم پاداش رسمی سازمانی مورد تقدیر قرار نمی گیرد، ولی باعث ارتقائ عملکرد اثربخش سازمان میگردند.(مارکوزی و زین[9] ، 2004).

این تعاریف بیانگر سه ویژگی اصلی رفتار شهروندی سازمانی می باشد: اولا اینکه این رفتارها کاملا داوطلبانه بوده و جز وظایف رسمی شخص نمی باشد. ثانیا پیامد نهایی این رفتارها در راستای منافع سازمان بوده و مغایر با اهداف اصلی سازمان نمی باشد. ثالثا ماهیت چند بعدی این رفتارها را مشخص می کند. به عبارت دیگر این رفتارها هم منشا شخصیتی دارند و هم می توانند از عوامل زمینه ای و ساختاری در سازمان شکل بگیرند. توضیح اینکه بیشتر تحقیقاتی که در مورد رفتار شهروندی سازمان تاکنون انجام گرفته است، تمرکز خود را بر روی ویژگیهای شخصیتی افراد قرار داده اند، به عنوان مثال اکثر محققان اهمیت ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و رضایت ، تعهد، جوانمردی ، نگرشهای شغلی  و … را مورد توجه قرار داده اند. اما همانگونه که ذکر شد، این رفتارها علاوه بر منشاهای شخصیتی، می توانند ناشی از عوامل زمینه ای نیز باشند. به عنوان مثال پاداسکوف  در سال 2000 عوامل زمینه ای زیر را در ایجاد رفتارهای شهروندی سازمانی موثر اعلام نمود:

1)   ویژگیهای سازمانی

2)   ویژگیهای شغلی

3)   رفتار رهبری

 

از انواع رویکردهای دیگری که در طبقه بندی انواع رفتار شهروندی سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است، می توان به نقطه هدف این نوع رفتارها اشاره کرد.ویلیامز و اندرسون (1991)، دو طبقه کلی ازOCB را مطرح نموده اند که عبارتست از:

1)   OCBI: رفتارهایی که نتایج و مزایای آنها در بدو امر و مستقیما عاید کارکنان سازمان شده و سازمان بطور غیر مستقیم منتفع می گردد.(مانند کمک به همکاران جدیدالورود، کمک به کارکنانی که غیبت کرده اند و …)

2)    OCBO: به رفتارهایی اطلاق می گردد که نتایج حاصل از آنها، مستقیما سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد.(مانند حساسیت درحفظ اموال سازمان، اطاعت پذیری و ….). (آنیت سومچ ،[10]2004).

[1] . Bihn Nga Giap

[2] . Katz

[3] . Kahn

[4] . Innovative and spontaneous behaviors

[5] . Chester Barnard

[6] . Willingness to cooperate

[7] . Anit somech

[8] . Anit somech

[9] . Markoczy & Xin

[10] . Anit somech                                                                    

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

كاركنان

عمکرد سازمان

رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

رفتار شهروندی سازمانی

 2-2-1) مقدمه (تعاریف و تاریخچه )

2-2-2) انواع رفتار شهروندی

2-2-3) ابعاد رفتار شهروندی سازمان 

                   2-2-3-1) فداكاری

                   2-2-3-2) توجه و  احترام

                   2-2-3-3) وظیفه‌شناسی

                   2-2-3-4)پایداری یا تحمل پذیری

                   2-2-3-5) مشاركت مدنی 

2-2-4) عوامل تاثیرگذار بر رفتارشهروندی سازمانی

2-2-5) چگونه رفتار شهروندی بر عمکرد سازمان تاثیر می گذارد؟

2-2-6) سرمایه اجتماعی به عنوان مزیت رقابتی

              2-2-6-1) ابعاد سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-1) بعد ساختاری سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-2)بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-3)بعد شناختی سرمایه اجتماعی

               2-2-6-2) الگوی ارتباط رفتارشهروندی و توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در عملکرد سازمانی

2-2-7) عواملی كه شهروندی كاركنان را ارتقاء و پرورش می‌‌دهند:

                     2-2-7-1) رضایت شغلی

                     2-2-7-2)رهبری تحول آفرین

                     2-2-7-3) درگیری شغلی و شغل‌ها و مأموریتهای جذاب 

                     2-2-7-4) حمایت سازمانی

                     2-2-7-5) عدالت سازمانی 

                     2-2-7-6)خصوصیات و خصلت‌های شخصی كاركنان

2-2-8) سیاست و اقدامات سازمانی كه رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند

                  2-2-8-1) استخدام و جذب

                  2-2-8-2)آموزش و توسعه

                  2-2-8-3)ارزیابی عملكرد و جبران پرداخت

                  2-2-8-4) سیستم‌های غیر رسمی رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند

                  2-2-8-5)پیوند و روابط بین فردگرایی, جمع‌گرایی و رفتار شهروندی سازمانی

2-2-9) رفتارهای ضد شهروندی  و عوامل موثر بر آن

                  2-2-9-1) رفتارهای ضد شهروندی

                  2-2-9-2)عوامل تاثیر گذار بر رفتار ضد شهروندی در محیط های فروش

                                   2-2-9-2-1)عدالت سازمانی

                                  2-2-9-2-2)رقابت های درون موسسه

                                  2-2-9-2-3)استرس شغلی

                                  2-2-9-2-4)تناسب سازمانی

                                  2-2-9-2-5)حیطه كنترل

                                  2-2-9-2-6)درون گرائی

                                  2-2-9-2-7) خودكنترلی

2-2-10) جنبه‌های منفی رفتار شهروندی (كنترل و مهار برخی از دامهای بالقوه رفتار شهروندی سازمانی)

                  2-2-10-1) شهروندی و مدیریت تسخیر احساسات

                  2-2-10-2)هزینه‌های بالقوه رفتار شهروندی

                  2-2-10-3)شهروندی افزاینده (روز افزون)

2-2-11) روابط بین شهروندی عادی و رفتار شهروندی

2-2-12) آیا شهروندان خوب عادی, شهروندان خوب سازمانی را بناء می‌كنند؟ 

2-3) بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروند سازمانی  

2-4) پیشینه تحقیق

 

 

  منابع 

 

 

 

 

 

 

 

  • پایان نامه رشته صنایع با عنوان زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک

    پایان نامه رشته صنایع با عنوان زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک خط تولید زمان سنجی برقرار تعادل خط تولید شرکت پارس الکتریک خرید پایان نامه رشته صنایع زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک دانلود پایان نامه رشته…

  • حل و فصل اختلافات بین المللی و نهاد داوری

    حل و فصل اختلافات بین المللی و نهاد داوری اختلافات بین المللى حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللى روش هاى سیاسى حل و فصل اختلافات بین المللى نهادهای داوری در حقوق بین الملل جایگاه داوری در حل و…

  • ارزیابی تحولات روند برنامه ریزی شهری و طرحهای ساختاری – راهبردی

    ارزیابی تحولات روند برنامه ریزی شهری و طرحهای ساختاری – راهبردی برنامه ریزی استراتژیک طرحهای ساختاری – راهبردی تحولات روند برنامه ریزی شهری پیشینه طرحهای ساختاری راهبردی در ایران سطوح مختلف برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک در شهر سازی…

  • نقد و بررسی قانون نظارت بر رفتار قضات

    نقد و بررسی قانون نظارت بر رفتار قضات دستگاه قضا صلاحیت قضات قانون نظارت بر رفتار قضات دانلود مقاله نقد و بررسی قانون نظارت بر رفتار قضات سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش…

  • طنز و طنزپردازی در فرهنگ ایران زمین

    طنز و طنزپردازی در فرهنگ ایران زمین طنز و طنز پردازی در فرهنگ ایران زمین طنز طنزپردازی گل آقا نمایش های طنز رادیویی دانلود مقالات رشته ادبیات دانلود مقالات ادبیات طنز پردازی در فرهنگ ایران طنز پردازی در ایران رفتن…

  • پایان نامه کارشناسی رشته محیط زیست با عنوان عدم گسترش فضای سبز شهر تهران

    پایان نامه کارشناسی رشته محیط زیست با عنوان عدم گسترش فضای سبز شهر تهران فضای سبز شهری اثرات آلودگی محیط زیست محیط زیست انسانی فضای سبز شهر تهران عدم گسترش فضای سبز شهر تهران اهمیت فضای سبز در شهرسازی دانلود…

  • تاریخچه و ماهیت کلاهبرداری و بررسی عاملهای آن

    تاریخچه و ماهیت کلاهبرداری و بررسی عاملهای آن جرم کلاهبرداری دانلود پایان نامه کلاهبرداری تاریخچه و ماهیت کلاهبرداری و بررسی عاملهای آن عناصر تشکیل دهنده کلاهبرداری در حقوق ایران تاریخچه و ماهیت کلاهبرداری بررسی عاملهای کلاهبرداری رفتن به سایت اصلی…

  • راهکارهای بهبود وصول مطالبات معوق بانکی بر اساس ویژگی ها و الگوهای مشتریان

    راهکارهای بهبود وصول مطالبات معوق بانکی بر اساس ویژگی ها و الگوهای مشتریان مطالبات بانکی چیست راهکارهای وصول مطالبات عوامل موثر در وصول موفق مطالبات بانکی وصول مطالبات چیست دانلود پایان نامه وصول مطالبات بانک الگوی مناسب جهت وصول مطالبات…

  • مبانی نظری ارائه روشی تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد و کارایی شرکت های گاز

    مبانی نظری ارائه روشی تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد و کارایی شرکت های گاز ارزیابی عملکرد شهرکهای صنعتی ارزیابی عملکرد سازمانی چیست ارزیابی عملکرد سازمان چیست ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی مبانی…

  • بررسی شیوه‌ها و مبانی نظری كاهش تصدی‌گری خدمات پشتیبانی دانشگاه‌های علوم پزشكی

    بررسی شیوه‌ها و مبانی نظری كاهش تصدی‌گری خدمات پشتیبانی دانشگاه‌های علوم پزشكی كوچك سازی سازمانی طرح كاهش تصدی‌گری كاهش تصدی‌گری خدمات پشتیبانی دانلود مقالات رشته مدیریت بررسی كاهش تصدی‌گری خدمات پشتیبانی دانشگاه‌های علوم پزشكی دانلود مقالات مدیریت دانلود مقالات مدیریتی…